جوان کرمانی می‌خواست با اسلحه عکس سلفی بگیرد اما خودش را کشت

  • 23 شهریور 1396 - 10:36
جوان کرمانی می‌خواست با اسلحه عکس سلفی بگیرد اما خودش را کشت

پلیس می‌گوید جوان ۱۸ ساله‌ای در کرمان که قصد داشته با اسلحه عکس سلفی بگیرد، قربانی اصابت گلوله به سرش شده است.

سرهنگ علی کشاورزی، جانشین فرماندهی انتظامی کرمان روز چهارشنبه ۲۳ شهریور گفت که این جوان به دلیل شدت جراحت در مسیر انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.

این مقام پلیس افزود: «در تحقیقات ماموران انتظامی مشخص شد که این فرد قصد گرفتن عکس سلفی با اسلحه را داشته اما به دلیل ناآشنایی با قوانین به‌کارگیری سلاح و سهل‌انگاری، اقدام به تیراندازی به سمت سر خود کرده است.»

هویت این جوان اعلام نشده است.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که هند، ایران، پاکستان، آمریکا و روسیه بیشترین قربانیان ناشی از سلفی‌های مرگبار را دارند.


سلفی‌های مرگبار

به گزارش بی‌بی‌سی، تعداد افرادی که سالانه جان خود را در راه گرفتن سلفی از دست می‌دهند، دارد بیشتر و بیشتر می‌شود، ولی گروهی از محققان آمریکایی به راه‌حلی امید بسته‌اند که ظاهرا برای این مساله پیدا کرده‌اند.

آنها دارند نرم‌افزاری طراحی می‌کنند که کاربران را از خطرات احتمالی آگاه می‌کند.

تحقیقات آنها نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به خاطر گرفتن سلفی در سال ۲۰۱۴ جان خود را از دست داده بودند ۱۵ نفر بود. این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۳۹ نفر و در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۶ به ۷۳ نفر رسیده.

نتیجه دیگر این تحقیقات تعیین پراکندگی مکانی این مرگ‌ها بوده و در عین حال نشان می‌دهد که دلیل آنها در نقاط مختلف دنیا متفاوت است.

رهبری این گروه تحقیقاتی به عهده همانک لامبا، دانشجوی مقطع دکترا است و اعضای آن را چند دوست دانشجو در دانشگاه کارنگی ملون شهر پیتسبرگ تشکیل می‌دهند.

اولین گزارش موجود (از یک منبع خبری معتبر) درباره مرگ یک نفر در حین گرفتن سلفی به ماه مارس ۲۰۱۴ تعلق دارد.

همانک لامبا و اعضای تیم تحقیقاتیش متوجه شده‌اند که از آن زمان به بعد ۱۲۷ مورد مرگ ناشی از گرفتن سلفی در گوشه و کنار دنیا گزارش شده.

۷۶ مورد از آن‌ها در هند اتفاق افتاده، ۹ مورد در پاکستان، ۸ مورد در آمریکا و ۶ مورد هم در روسیه.

اصرار مردم برای گرفتن سلفی در لبه پرتگاه یا نوک ساختمان‌های بلند با هدف معروف شدن در شبکه‌های اجتماعی باعث شده سقوط از ارتفاع زیاد به شایعترین دلیل برای این‌گونه مرگ‌ها تبدیل شود.

آیا ارتباطی میان دلیل مرگ و محل وقوع آن هست؟

در هند، اغلب مرگ‌ها به شبکه راه‌آهن مربوط می‌شود و دلیلش به گفته این گروه این است که “خیلی‌ها عقیده دارند که سلفی گرفتن در کنار خط راه‌آهن با بهترین دوستشان عملی رومانتیک است و نشانه‌ای بر دوستی پایان‌ناپذیرشان.”

در ایالات متحده و روسیه، بخش قابل توجهی از مرگ‌ها با اسلحه ارتباط دارد که به باور این محققان به قوانین مربوط به اسلحه در این دو کشور مربوط است.

چه کاری می‌شود برای کاهش این مرگ‌ها کرد؟

امید اعضای این گروه به این است که بتوانند نرم‌افزاری تهیه کنند که متوجه در خطر بودن جان سلفی بگیران هیجان‌دوستی که می‌خواهند محشرترین عکس ممکن را بگیرند بشود و به آن‌ها هشدار دهد.

آنها می‌خواهند نرم‌افزاری تهیه کنند که بتواند بفهمد کاربر دارد در نقطه‌ای مرتفع، نزدیک خط راه‌آهن و یا جای خطرناک دیگری عکس می‌گیرد و او را از خطرهای جانی احتمالی مطلع کند.

انجام این کار نیازمند ترکیبی از امکانات مکان‌یابی گوشی تلفن و تشخیص ویژگی‌های عکس است که نشانه خطرناک بودن محل است.

این محققان تا به حال ۳٫۰۰۰ سلفی را با استفاده از الگوریتمی که ساخته‌اند بررسی کرده‌اند و می‌گویند که بیش از ۷۰٪ عکس‌های خطرناک را با موفقیت شناسایی می‌کند.

البته شاید بگویید که شنیدن آژیر خطر در موقعیتی خطرناک می‌تواند وضعیت را بیش از پیش مخاطره‌آمیز کند.

پدیده مرگ‌های ناشی از گرفتن سلفی

هر چه سلفی شما بهتر باشد، تعداد دنبال کننده هایتان هم در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام بیشتر می‌شود و عکس‌هایتان بیشتر مورد پسند قرار می گیرد.

راستش گرفتن یک عکس ساده در برابر آینه دیگر جواب نمی‌دهد.

کیریل اورشکین پسری اهل روسیه است که ۱۷٫۹۰۰ نفر دنبالگر دارد و به دلیل عکس‌هایی که در وضعیت‌های ترسناک در نوک ساختمان‌های بلند می‌گیرد، معروف شده است.

افراد دیگری هم بوده‌اند که از این طریق در اینستاگرام مشهور شده‌اند. یکی از آن‌ها شخصی با نام کاربری “Drewsssik” بود که در سال ۲۰۱۵ از ساختمانی سقوط کرد و جان باخت.

دختر ۱۲ ساله ای هم از روسیه با نام کاربری “Oksana B” هنگامی که اکتبر امسال (۲۰۱۶) برای گرفتن سلفی رو نرده‌های بالکن رفته بود، جانش را از دست داد.

 

دیدگاه