بیش از ۹ میلیون ایرانی سال گذشته به خارج سفر کردند

  • 21 شهریور 1396 - 9:22
بیش از ۹ میلیون ایرانی سال گذشته به خارج سفر کردند

یک مقام مسئول گردشگری در ایران تعداد شهروندان ایرانی را که سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۵) به خارج از این کشور سفر کرده‌اند بیش از ۹ میلیون نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا عبدالرضا مهاجری‌نژاد، مدیرکل دفتر حمایت از توسعه گردشگری گفته است که حدود ۳ میلیون و پانصدهزار نفر در پنج ماه نخست امسال از ایران خارج شده‌اند که این تعداد در مدت زمان مشابه سال گذشته، کمتر از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است.

بر این اساس در پنج ماه اول سال جاری سفر ایرانی‌ها به خارج از این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال پیش حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.

در این مدت ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان مقاصد اصلی مسافران و گردشگران ایرانی‌ها بوده است.

در مورد ترکیه، بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور، گردشگران ایرانی جزو ۵ کشور اولی هستند که بیشترین سفر را به ترکیه داشته‌اند.

این در حالی است که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) این تعداد به دلیل تهدیدهای امنیتی و حملات به نقاط مختلف ترکیه و هشدارهای وزارت امور خارجه ایران کاهش یافته بود.

آقای مهاجری‌نژاد “بالا بودن نرخ خدمات در ایران و همچنین تنوع محصول در سایر کشورها” را از عوامل گرایش به سفرهای خارجی برشمرده است.

بیشترین سفرهای تفریحی مسافران ایرانی به کشورهای همسایه است و تعداد سفرهای زیارتی شهروندان ایرانی هم قابل توجه است.

دارندگان گذرنامهٔ ایرانی می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا یا با دریافت ویزا در مرز ورودی، به طور موقت و کوتاه مدت وارد بیش از ۳۵ کشور شوند.

کمتر از یک ماه پیش، دولت صربستان لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن شهروندان ایرانی می‌توانند بدون نیاز به گرفتن ویزای توریستی به آن سفر کنند.

دیدگاه