خودداری متخصصان بیهوشی برخی بیمارستان‌های شیراز از انجام بیهوشی عمل‌های غیراورژانسی

  • 13 شهریور 1396 - 13:23
خودداری متخصصان بیهوشی برخی بیمارستان‌های شیراز از انجام بیهوشی عمل‌های غیراورژانسی

متخصصان بیهوشی برخی از بیمارستان‌های شیراز در اقدامی هماهنگ از روز شنبه ۱۱ شهریور از انجام بیهوشی‌ عمل‌های غیر اورژانسی خودداری کرده‌اند.

دکتر شهرام بلندپرواز، رئیس بیمارستان‌ شهید رجایی شیراز هشدار داده که در صوت ادامه این روند با متخصصان بیهوشی برخورد می‌شود. بیمارستان رجایی ویژه حادثه‌دیدگان از جمله مصدومان تصادفات و … است.

روز گذشته نیز شماری از دانشجویان رشته بیهوشی در شیراز با امضای نامه‌ای خطاب به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از ادامه تحصیل انصراف دادند.

بیشتر بخوانید: انصراف اعتراضی و دسته‌جمعی دانشجویان رشته بیهوشی در شیراز

بر اساس تعرفه‌های اعلام‌شده در سال ۹۶ که از سوی هیات وزیران تصویب شده، رشته بیهوشی حدود ۲۵ درصد کاهش تعرفه‌ای داشته است. این موضوع باعث اعتراض متخصصان و دانشجویان این رشته شده است.

هفته گذشته و در ادامه اعتراضات متخصصان بیهوشی ایران به کاهش تعرفه بیهوشی، اتابک نجفی، دبیر انجمن آنستزیولوژی [هوشبری] و مراقبت‌های ویژه ضمن انتقاد از «تبعیض و بی‌عدالتی» تاکید کرد که در صورت حل نشدن این مشکل، «احتمال دارد که برخی بیماران را بیهوش نکنیم».

برخی از اعضای انجمن بیهوشی ایران تاکنون با چند مقام دولتی از جمله وزیر بهداشت و وزیر کار دیدار داشته‌اند، اما هنوز به خواسته خود نرسیده‌اند.

دکتر محمود نجابت، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همین خصوص به روزنامه افسانه چاپ شیراز گفته که «تعرفه‌هاى برخى از عمل‌هاى جراحى به صورت کشورى مورد اعتراض اساتید این حوزه است و با توجه به اینکه طى چندماه گذشته صحبت‌هایى با وزارتخانه صورت گرفته اما این تعرفه‌ها تغییر پیدا نکرده است…برخى از گروه‌ها درخصوص تعرفه بیهوشى دربعضى از عمل‌ها که به زمان و دقت بیشترى نیاز دارد، اعتراض دارند.»

به گفته او، «به اساتید توصیه شده که عمل‌هاى اورژانسى روى زمین نماند و در حال حاضر در بیماران اورژانسى که نیاز به بیهوشى دارند، بیهوشی انجام می‌شود.»

دکتر نجابت گفته که باید در این موضوع نتیجه و توافقی به دست آید تا به حل این مسئله کمک شود و خدمت‌رسانى مختل نگردد.

 

 

دیدگاه