تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

اعزام شبانه دانش‌آموزان به اردو متوقف شد

  • 13 شهریور 1396 - 8:36
اعزام شبانه دانش‌آموزان به اردو متوقف شد

وزارت آموزش و پرورش به دنبال جان باختن ۹ دانش‌آموز هرمزگانی عازم اردو در پی واژگونی یک اتوبوس٬ از تعلیق اعزام دانش‌آموزان در شب، تا زمان بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها و بازدید‌های دانش‌آموزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی فیض٬ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش،‌روز یکشنبه ۱۲ شهریور، با اعلام این خبر گفت: اعزام شبانه به اردوهای دانش‌آموزی «فعلا ممنوع» خواهد بود٬ مگر آنکه از طریق «وسیله نقلیه ریلی و هوایی» صورت بگیرد.

به گزارش نسیم آنلاین، «یک کارگروه تخصصی» ماموریت یافته است نسبت به بازنگری و اصلاح ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و بازدیدها با رویکرد افزایش ضریب ایمنی دانش آموزان در سفرهای گروهی، حداکثر ظرف یک ماه آینده اقدام کند.

بامداد روز جمعه دهم شهریور٬ واژگونی اتوبوسِ حامل ۴۵ سرنشین از جمله دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، ۹ کشته و تعداد زیادی زخمی برجا گذاشت.

مدیرکل بحران استانداری فارس این ۹ نفر را شامل راننده، سرپرست دانش‌آموزان و هفت دانش‌آموز اعلام کرده است.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی به نقل از یک مقام استانداری استان فارس٬ حال برخی از مصدومان را وخیم گزارش کرده و از قطع عضو دو مصدوم و آسیب نخاعی یک مصدوم دیگر خبر داده است.

در این میان، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه گفت:‌ ۶ دانش آموزهرمزگانی حادثه واژگونی اتوبوس، در بیمارستان های نمازی و شهید رجایی شیراز و ۶ دانش آموز در بیمارستان داراب همچنان بستری و تحت درمان هستند.

دکتر عبدالخالق کشاورزی با اعلام اینکه حال عمومی پنج تن از این دانش آموزان خوب است افزود: «برخی از آنان شکستگی استخوان دارند که به صورت رایگان برای آنها کمربندهای ارتوپدی و وسایل و امکانات حرکتی تهیه شده است».

وی اشاره کرد: «یکی از دانش آموزان در این بیمارستان به رغم آنکه سطح هوشیاری مناسب دارد اما همچنان نیاز به مراقبت ویژه دارد تا آسیب های مغزی وی التیام یابد».

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در مورد یکی از دانش آموزان در داراب که آسیب نخاعی داشت، گفت «پزشکان صدمات به نخاع را تایید کرده بودند خوشبختانه التیام بیشتری پیدا کرده و درصد بهبودی او نیز افزایش یافته است».

او درباره دو بیمار بستری در بیمارستان نمازی شیراز نیز که مراقبت های ویژه دریافت می کنند، افزود: «بر اثر شدت آسیب های وارد شده یکی از این دانش آموزان از بازو قطع عضو شد، همه امکانات درمانی بیمارستان در اختیار این دو دانش آموز است تا بهبودی کامل پیدا کنند».

علت اولیه این حادثه، خواب‌آلودگی راننده اعلام شده اما رئیس پلیس راه گفته است با توجه به اینکه راننده فقط حدود یک ساعت قبل پشت فرمان نشسته بود علت حادثه هنوز مشخص نیست.

به همین دلیل٬ رسانه‌ها روز یکشنبه گزارش کردند که آموزش و پرورش همچنین از آغاز فعالیت «یک تیم تخصصی» برای تهیه گزارشی از برگزاری و برنامه‌ریزی اعزام دانش آموزان به اردوی مذکور را به همراه علل و عوامل بروز حادثه بررسی کند.

به دنبال این حادثه٬ حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، نیز دستور اصلاح شیوه نامه‌های اردوهای دانش آموزی را صادر کرد.

احضار وزیران راه و آموزش و پرورش به کمیسیون عمران

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۱۱ شهریور، از احضار وزیران آموزش و پرورش و راه و شهرسازی به این کمیسیون برای بررسی علت حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس شورای اسلامی، به نقل از حسین هاشمی تختی‌نژاد نوشت که گزارش بررسی علل این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

وی با اظهار تاسف نسبت به از دست دادن دانش آموزان «نخبه» ایران در چنین حوادثی اضافه کرد که «وزارت راه و شهرسازی به ویژه سازمان راهداری و همچنین وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی چرایی وقوع این حادثه دلخراش باشند».

این نماینده مجلس همچنین گفت که متولیان اردوی دانش آموزان هرمزگان٬ «باید پاسخگوی چرایی ارایه مجوز برای حرکت اتوبوس در شب باشند٬ زیرا طبق بخش نامه و آیین نامه اردویی هیچ مسافرت دانش آموزی در شب نباید انجام شود».

به گفته وی٬ سازمان راهداری نیز دیگر ارگانی است که باید در خصوص این حادثه پاسخگو باشد، چرا که «ضعف نظارت بر وضعیت رانندگان، حادثه آفرین شده است».

به دنبال این حادثه٬ محمود غیبی٬ مدیر سازمان دانش‌آموزی استان هرمزگان، از سمت خود استعفا داد که مورد قبول وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

پیشتر حمید بنایی٬ عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس٬ با اشاره به آنچه «حرمت» داشتن و «عزیز» بودن جان مردم عنوان کرده بود٬ خواستار «شفاف‌سازی» دولت در مورد این حادثه شده و افزوده بود باید «حداقل برای آنهایی که مقصر هستند مجازاتی در نظر گرفته شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ابطحی٬ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با انتقاد از پلیس راه گفته «پلیس‌ راه باید جلوی اتوبوس‌هایی را که کاروانی هستند، بگیرد و به‌خوبی همه‌چیز را بررسی کند. پلیس راه فقط یاد گرفته است مدارک را مهر کند و کاری به خواب‌آلودگی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر رانندگان ندارد».

در سال‌های گذشته ده‌ها نفر از دانش‌آموزانی که در اردوهای مدارس شرکت می‌کردند در سوانح رانندگی کشته شده‌اند.

از جمله سال ۹۱ در سانحه برای یک اتوبوس که عازم اردوی مناطق جنگی هشت‌ساله ایران و عراق موسوم به «راهیان نور» بود، ۲۶ دانش‌آموز دختر ساکن استان چهار محال و بختیاری جان باختند.

سال گذشته نیز یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان استان چهارمحال و بختیاری در مسیر برگشت از مشهد واژگون شد و دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است‌، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

دیدگاه