امام جمعه شیراز خواهان رسیدگی به مساله «خواب‌آلودگی» راننده اتوبوس حادثه‌دیده شد

  • 11 شهریور 1396 - 15:17
امام جمعه شیراز خواهان رسیدگی به مساله «خواب‌آلودگی» راننده اتوبوس حادثه‌دیده شد

آیت‌الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز در نامه‌ای به همتای خود در بندرعباس ضمن تسلیت درگذشت شماری از دانش‌آموزان هرمزگانی در جاده داراب استان فارس تاکید کرد که قوه قضائیه باید به مساله «خواب‌آلودگی راننده» و «عدم حرکت به موقع اتوبوس» رسیدگی کند.

آیت‌الله ایمانی در نامه به آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، امام جمعه بندرعباس از اینکه بار دیگر جمعی از ایرانیان به دلیل «مسائل حمل و نقل جاده‌ای» داغدار شده‌اند، ابراز تاسف کرده است.

در حادثه واژگونی اتوبوس که حدودا ساعت چهار صبح جمعه ۱۰ شهریور در نزدیکی شهرستان داراب رخ داد، هفت دانش‌آموز دختر اهل هرمزگان، یکی از مربیان و مالک اتوبوس کشته و ۳۴ تن نیز زخمی شدند. شماری از زخمی‌شدگان نیز قطع نخاع شده‌اند.
به دنبال این حادثه، رئیس‌جمهور روحانی خواهان پیگیری این موضوع شده است.
آیت‌الله ایمانی در حالی در نامه خود خواهان پیگیری «عدم حرکت به موقع اتوبوس» شده که بر اساس قوانین، حرکت اتوبوس در شب ممنوع نیست اما شماری از نمایندگان مجلس خواهان ممنوع‌شدن حرکت اتوبوس‌ اردوهای دانش‌آموزی در شب شده‌اند.
در همین حال داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز گفته: «وزیر راه دستور داده صدور دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای در شب، مورد بررسی قرار بگیرد.»
اتوبوس حادثه‌دیده شامگاه پنجشنبه ۹ شهریور از هرمزگان به سمت فارس حرکت کرده بود.
از سوی دیگر راننده اتوبوسی که واژگون شد، گفته برای برخورد نکردن با یک خودرو که از روبرو به اتوبوس نزدیک می‌شده، اتوبوس را به سمت راست جاده منحرف کرده که همین باعث شده سانحه مرگبار رخ دهد.
کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها می‌گوید که این ادعا از سوی راننده مطرح شده و در حال بررسی است.
این کمیسیون همچنین گفته که احتمال خواب‌آلودگی راننده هم مطرح است.
این راننده در بازداشت پلیس است. مقامات قضایی گفته‌اند که تست الکل و مرفین که از او گرفته‌اند «منفی است.»
به گفته این کمیسیون، «بررسی اولیه اتوبوس توسط کارشناسان حاکی از آن است که اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود. همچنین بررسی‌ها در خصوص جاده مورد نظر بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ۸۶ کیلومتر در ساعت بوده است.»

آمار بالای تصادفات در ایران

آمار قربانیان تصافات در ایران بسیار بالاست. آبان سال گذشته نیز یک دستگاه اتوبوس حامل شهروندان یزدی در شهرستان اقلید فارس واژگون شد که ۲۸ کشته به دنبال داشت. تیرماه سال گذشته نیز اتوبوس حامل که سربازان ارتش در نی‌ریز فارس واژگون شد. این حادثه ده‌ها زخمی و ۱۹ کشته بر جای گذاشت که ۱۳ نفر از آنان سرباز بودند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شمار قربانیان حوادث رانندگی در بهار ۱۳۹۶ در استان فارس در مقایسه با بهار سال گذشته دست‌کم ۹٫۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آماری که پزشکی قانونی اعلام کرده در بهار امسال ۳۹۱ تن در استان فارس بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۳۱۲ نفر مرد و ۷۹ نفر نیز زن بوده‌اند.

بر پایه این آمارها در بهار سال گذشته نیز ۳۵۷ تن در این استان بر اثر حوادث رانندگی جانشان را از دست داده‌اند.

در سال گذشته نیز بر اثر حوادث رانندگی هزار و ۴۵۸ تن در فارس کشته شدند و ۲۴ هزار و ۹۰۵ تن (۱۷ هزار و ۹۴۷ مرد و ۶ هزار و ۹۵۸ زن) مصدوم شدند.

آمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است. این آمار در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسید. به گفته نیروی انتظامی بیشترین تلفات رانندگی مربوط به خودروی پراید است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان «حوادث و تصادفات» را «شایع‌ترین» علت مرگ افراد زیر ۴۰ سال در ایران اعلام کرده است.

تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود اما در ایران، سومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی» از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در ایران به شمار می‌آید.

پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده‌ها را دارد.

دیدگاه