افتتاح «دیر هنگام» خط یک مترو در جنوب شرق شیراز

  • 31 مرداد 1396 - 12:36
افتتاح «دیر هنگام» خط یک مترو در جنوب شرق شیراز

خط یک مترو شیراز در مبدأ میدان گلسرخ در حالی امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد گشایش یافت که آغاز عملیات احداث مترو حدود ۱۵ سال قبل از این میدان آغاز شده بود.

حدود ۱۵ سال قبل عملیات احداث مترو از میدان گلسرخ در جنوب شرق شیراز آغاز شد و در طی این سال‌ها تا میدان احسان در شمال غرب گسترش یافت اما خطوط مربوط به میدان احسان و میدان نمازی که بسیار دیرتر کار احداث آن‌ها انجام شده بود، حدود سه سال قبل افتتاح شدند.

این خطوط در میدان احسان در شمال غرب در حالی سه سال قبل افتتاح شدند که ترافیک اصلی مسافران وسایل حمل و نقل عمومی در جنوب و جنوب شرق شیراز است.

خط یک مترو شیراز که امروز گشایش یافت بیش از ۲۴ کیلومتر طول دارد و از میدان گلسرخ تا چهار راه زند است و پیش‌بینی می‌شود پر ترافیک‌ترین مسیر مترو در شیراز باشد.

در آیین افتتاح این خط، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس و شمار دیگری از مقامات محلی حضور داشتند.

با افتتاح خط یک، اکنون مسیرهای «میدان گلسرخ-چهار راه زند- میدان نمازی- پل معالی‌آباد – میدان احسان» تحت پوشش مترو قرار دارد و جنوب شرق شیراز به شمال غرب متصل شده است.

این خط دارای ۲۰ ایستگاه به شرح زیر است:

  • ایستگاه (۱) شهید دستغیب (فرودگاه- گلسرخ)
  • ایستگاه (۲) شهید دوران
  • ایستگاه(۳) فرصت شیرازی (سروناز)
  • ایستگاه (۴)جانبازان (پودنک)
  • ایستگاه (۵) غدیر
  • ایستگاه (۶) رازی (یاس)
  • ایستگاه (۷) فضیلت
  • ایستگاه (۸) کاوه
  • ایستگاه (۹) میدان ولیعصر
  • ایستگاه (۱۰) وکیل
  • ایستگاه (۱۱) چهار راه زند
  • ایستگاه (۱۲) امام حسین (ستاد)
  • ایستگاه (۱۳) نمازی
  • ایستگاه (۱۴) عفیف آباد
  • ایستگاه (۱۵) مطهری
  • ایستگاه (۱۶) قصردشت (گلخون)
  • ایستگاه (۱۷) شاهد
  • ایستگاه (۱۸) میرزای شیرازی (پل معالی‌آباد)
  • ایستگاه (۱۹) شریعتی
  • ایستگاه (۲۰) میدان احسان

عملیات احداث مترو شیراز از سال ۱۳۸۱ آغاز شد و ۱۵ سال طول کشید تا خط یک آن تکمیل و راه‌اندازی شود. طولانی‌شدن احداث و راه‌اندازی این خط، افزون بر اینکه برخی معابر را به دلیل عملیات عمرانی دچار مشکلات ترافیکی کرد، باعث بروز انتقادتی در بین مردم شد.

مترو شیراز پنج خط دیگر هم دارد که باید احداث شود.

دیدگاه