اعتراض سازمان میراث فرهنگی به آگهی خرید خانه‌های بافت تاریخی شیراز

  • 30 مرداد 1396 - 9:57
اعتراض سازمان میراث فرهنگی به آگهی خرید خانه‌های بافت تاریخی شیراز

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به آگهی خرید خانه‌های بافت تاریخی شیراز اعتراض کرد.

طالبیان می‌گوید در خصوص این آگهی «بلافاصله» با وزارت راه و شهرسازی تماس گرفته و اعتراض سازمان میراث فرهنگی را به این اقدام در بافت تاریخی ثبت ملی شده شیراز اعلام کرده و از مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس خواسته است تا موضوع را پیگیری کند.

روزنامه‌های شیراز در روزهای اخیر یک آگهی از اداره کل راه و شهرسازی استان فارس چاپ کرده‌اند که در آن به مالکان بناها در اطراف حرم شاچراغ برای فروش خانه و سایر بناهایی که در تملک دارند، ضرب‌الاجل داده شده است.

این آگهی تاکید کرده که مالکان باید بناهای خود را بفروشند و در صورت خودداری از انجام معامله، «از روش‌های قانونی» برای تملک استفاده می‌شود.

فیروز تکاور مدیر کل راه و شهرسازی فارس می‌گوید که خانه‌های دارای ارزش تاریخی در بافت تاریخی شیراز با هدف حفاظت،‌ مرمت و احیا، تملک می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس در حالی می‌گوید این خانه‌ها مرمت و احیا می‌شوند که آگهی چاپ‌شده در خصص طرح توسعه حرم شاهچراغ شیراز است و برای اجرای این طرح، بخشی از بافت تاریخی تخریب خواهد شد.

حسین کیانی، معاون شاهچراغ در گفت‌وگو با روزنامه همشهری درخصوص نقش آستان شاهچراغ و اینکه آیا متولیان این آستان برای تملی این اراضی اعمال فشار کرده‌اند، گفته:‌ «شایعاتی که در این‌باره مطرح می‌شود کذب است و آستان مقدس شاهچراغ هیچ برنامه‌ای برای انتفاع مالی در محدوده طرح ۵۷هکتاری ندارد … تملک محدوده مشخص شده در بافت تاریخی شیراز به‌معنای آن نیست که این محدوده در اختیار آستان شاهچراغ قرار می‌گیرد.»

او افزوده: «کسانی ممکن است اعلام کنند که بافت تاریخی شیراز در اجرای طرح توسعه از بین می‌رود یا نگران تجاری‌سازی بافت تاریخی باشند که در آن‌صورت حتما شورای عالی معماری و شهرسازی و مجریان طرح درخصوص حفظ بناهای تاریخی نیز تدبیر کرده‌اند.»

طرح توسعه شاهچراغ در ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ نهایی شد. این طرح به‌منظور توسعه فضای فرهنگی و زیارتی این منطقه با زیربنای ۱۵هزار متر مربع است.

در سال‌های گذشته شماری از بناهای بافت تاریخی شیراز تخریب شده‌اند.

مسعود سلطانی‌فر، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۳ در پنج نامه جداگانه به دفتر رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی در شیراز، توقف فوری روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شده بود.

 

 

دیدگاه