اعطای جایزه «زنان در علم» به پرفسور افسانه صفوی

  • 30 مرداد 1396 - 9:23
اعطای جایزه «زنان در علم» به پرفسور افسانه صفوی

نخستین جایزه «زنان در علم» به پرفسور افسانه صفوی، استاد دانشگاه شیراز اعطاء شد.

در مراسمی که با حضور مقامات و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی برگزار شد این جایزه در گروه علوم پایه به پرفسور افسانه صفوی، استاد پیشکسوت بخش شیمی دانشگاه شیراز اعطاء‌ شد.

افسانه صفوی متولد ۱۳۳۴ شیراز است. از او به عنوان «بانوی شیمی ایران» نام برده می‌شود.

پرفسور افسانه صفوی همچنین پیشتر برنده جایزه علمی بین‌المللی پروفسور عبدالسلام در ایتالیا در رشته شیمی، پرمقاله‌ترین دانشمند زن کشورهای جهان سوم و برنده نشان دانش (سال ۱۳۸۳) و دارنده عنوان استاد نمونه کشوری سال ۱۳۸۰ و چندین بورس، نشان و جایزه علمی داخلی و خارجی است که از آن جمله می‌توان به بورس هامبوست از کشور آلمان اشاره کرد.

«جایزه زنان در علم» به همت دفتر مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با همکاری تعدادی از نهاد‌ها و مؤسسات علمی و فرهنگی ملی و بین‌المللی راه‌اندازی شده است.

این جایزه که نخستین جایزه ویژه زنان پژوهشگر کشور است به استادان، دانشمندان و محققان زنی اعطا می‌‌شود که سهم به سزایی در پیشبرد علم در حوزه تخصصی فعالیت خود داشته و در زمینه گسترش مرزهای دانش، خدمت به گسترش ارزش‌های اجتماعی و در راستای توسعه پایدار فعالیت شاخصی انجام داده‌اند؛ داوطلبان باید فعالیت شاخصی در عرصه‌های علمی فراتر از وظایف شغلی خود و به شکل غیررسمی در سطح جامعه داشته باشند.

شناسایی، معرفی، تشویق و حمایت زنان پژوهشگر تاثیرگذار در حوزه علم و شناسایی سهم تولیدات علمی زنان پژوهشگر در پیشبرد علم در جمهوری اسلامی ایران هدف اهدای این جایزه است و زنان پژوهشگر فعال در حوزه علم می‌توانند نامزد دریافت این جایزه شوند .

همچنین عملکرد فرد انتخاب شده باید در زمینه مورد نظر ابتکاری و فراتر از فعالیت‌های موجود در آموزش رسمی کشور باشد.

به گفته دکتر الهه حجازی، مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده «ایده جایزه زنان در علم به پیشنهاد دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران، در دومین جلسه شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد تا با توجه به بررسی‌های انجام شده که نشان دهنده فعالیت‌های خوب اعضای هیئت علمی زنان در دانشگاه‌ها است، سهم زنان در حوزه علمی کشور هر دو سال یک بار به جامعه شناسانده و از آن‌ها تقدیر شود »

حجازی گفت: در حال حاضر حدود ۱۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند و هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی اعضای برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت‌های ارتقای بیشتری برای آن‌ها ایجاد کند و به این ترتیب، با داشتن منابع کافی، روند پیشرفت را با عدالت بیشتر بپیمایند .

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در رابطه با گروه‌های مورد ارزیابی و تعداد برگزیدگان گفت: ارزیابی در گروه‌های آموزشی شامل علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر انجام شده است.

 

دیدگاه