«آموزش‌ و پرورش درباره ایدز هیچ نوع آگاهی به دانش‌آموزان نمی‌دهد»

  • 23 مرداد 1396 - 15:15

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز، علت رشد این بیماری در میان زنان در سال‌های اخیر، روابط جنسی و رفتارهای جنسی کنترل نشده است.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: «متأسفانه، آگاهی عمومی و آموزش عمومی وجود ندارد. اگر هم آگاهی اندکی وجود دارد، مستمر نیست و افراد مبتلا به این بیماری، هیچ آگاهی برای درمان آن ندارند و فشار اجتماعی زیادی نیز بر آن‌ها وارد می‌شود.»

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در پاسخ به این پرسش که چرا انجام آزمایش ایدز در لیست آزمایش‌های ضروری برای ازدواج نیست گفت: «این بیماری دوره طولانی ‌مدت دارد و ممکن است حتی آزمایش‌ها نشانه‌ای را درباره اینکه فرد به آن مبتلا است، نشان ندهند اما در حقیقت این بیماری در فرد وجود داشته باشد.»

در حال حاضر وزارت بهداشت حدود ۲۰۰ مرکز مشاوره در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است که تست این بیماری از طرف این مراکز به‌ صورت رایگان انجام می‌گیرد. همچنین هزینه‌های درمانی افرادی که بیماری آن‌ها تشخیص داده می‌شود رایگان است.

نگرانی دیگر کاهش سن مبتلایان به ایدز است. مینو محرز در تشریح این مسئله گفت: «متاسفانه مدارس و سیستم آموزش‌ و پرورش در این زمینه هیچ آموزشی به بچه‌ها نمی‌دهد و هیچ‌گونه آموزش جنسی درستی در مدارس ما وجود ندارد. از طرفی صداوسیما هم هیچ اطلاع‌رسانی درست و دقیقی در این‌باره ندارد و به عبارتی این نوع آموزش‌ها را خط قرمز تلقی می‌کند و مجموعه این عوامل، نوجوانان را به سمت رفتارهای پرخطر جنسی متمایل می‌کند که متاسفانه برخی از آن‌ها هم مبتلا به ایدز می‌شود.»

دیدگاه