حمایت از یک دانشجوی افغان در ایران برای ادامه تحصیل

  • 02 تیر 1396 - 13:45
حمایت از یک دانشجوی افغان در ایران برای ادامه تحصیل

یک دانشجوی افغان مقیم ایران که به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل در رشته مورد نظرش بازمانده بود، کمک مالی دریافت می‌کند.

مهدی جعفری، همراه با چند جوان دیگر افغان مقیم ایران، از جمله حسین عطایی، صادق بربری و مهدی غلامی موفق شدند که درسال جاری خورشیدی، رتبه‌های تک رقمی را در کنکور کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در ایران بدست آورند.

مهدی جعفری، در کنکور سراسری ایران، رتبه اول فوق لیسانس زمین شناسی را از آن خود کرده است.

مانند تعداد دیگر از دانشجویان افغان در ایران، او قادر نیست که شهریه لازم را بپردازد تا در رشته مورد علاقه خود به تحصیل ادامه دهد.

یک دانشجوی خارجی در ایران باید هر ترم دو میلیون و پنجصد هزار تومان بپردازد.

پرداخت این مبلغ گزاف ظاهرا از توان مهدی جعفری بیشتر بوده است.

او در صحبت با بی‌بی‌سی گفت در دو روز گذشته و پس از آنکه در برخی رسانه‌ها در ایران و همچنین در شبکه‌های اجتماعی مشکل او گزارش شد، شماری زیادی به او دست کمک دراز کردند تا به تحصیل خود ادامه دهد.

او گفت: “فعلا مشکلم حل شده است”.

ظاهرا، برای نخستین بار خبرگزاری تسنیم این موضوع را گزارش کرده است.

براساس اطلاعاتی که بی‌بی‌سی بدست آورده، دست‌کم ۲۰ نفر در خارج ایران هم اعلام آمادگی کرده‌اند که در زمینه رفع مشکلات مالی این دانشجوی افغان کمک کنند.

با این حال، آقای جعفری حالا با مشکل دیگری روبروست. مهلت زمانی ثبت نام در رشته مورد نظراش تمام شده است. اکنون باید وزارت علوم و سازمان سنجش ایران در این مورد تصمیم بگیرد.

مهدی ناصری، مدیر روابط عمومی سازمان سنجش ایران به خبرگزاری تسنیم گفت: “در حال حاضر تنها راه حل موجود این است که شخص دانشجو درخواستی با توضیح شرایط مبنی بر علت عدم انتخاب رشته در زمان مشخص نوشته و مکتوب ارسال کند تا بررسی و در صورت امکان این مشکل حل شود.”

براساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، اکنون بیشتر از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از آنها فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند.

دیدگاه