«گاز ازت؛ علت بوی نامطبوع در خاش»

  • 31 خرداد 1396 - 18:23
«گاز ازت؛ علت بوی نامطبوع در خاش»

نماینده مردم خاش در مجل شورای اسلامی متصاعد شدن “گاز ازت” را علت بوی نامطبوع در این شهرستان عنوان کرد.

علی کرد، نماینده مردم خاش و میرجاوه و بخش‌های کورین و نصرت آباد در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در خاش که باعث ایجاد مسمومیت برخی افراد شده بود، اظهار کرد: بلافاصله بعد از انتشار این خبر ستاد بحران استان، ستاد بحران شهرستان، شورای تامین استان و شورای تامین شهرستان تشکیل شدند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به حالت آماده‌باش درآمد و شورای بهداشت تشکیل شد.

او با بیان اینکه وضعیت موجود توسط شورای محیط زیست استان و شهرستان مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد؛ این بوی نامطبوع از کارخانه‌های کوچک غیرقانونی که در شهرک صنعتی خاش مشغول فعالیت هستند، متصاعد شده است. افراد سودجو در این کارخانه‌های کوچک اقدام به حمل نفت کوره از مراکز دیگر استان‌ها مانند شیراز می‌کردند و نفت خام را در این کارخانه‌ها به ایزوگام‌های غیراستاندارد تبدیل و از مرز پاکستان آن‌ها را به فروش می‌رساندند.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم خاطرنشان کرد: این کارخانه‌ها فعالیت خود را در نیمه‌های شب آغاز کرده و به دلیل اینکه در آن ساعت از شب، هوا حالت سکون دارد این مواد به صورت گاز ازت تبدیل شده و در شهر متصاعد می‌شود که متاسفانه باعث مسمومیت تعدادی از افراد شد. خوشبختانه به دستور شورای تامین دستگاه قضا نیز وارد این ماجرا شده و این کارگاه‌ها پلمپ و از فعالیت آنها جلوگیری شد.

او بیان کرد: شرکت فرآوردهای نفتی استان باید نظارت بیشتری بر صدور مجوزهای حمل نفت کوره داشته باشد و با ورود دستگاه تعزیرات حکومتی باید با افرادی که در این زمینه تخلف کرده‌اند، برخورد شود.

کرد با بیان اینکه وضعیت شهر به حالت عادی و طبیعی بازگشته، درباره وضعیت کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان تصریح کرد: آتشفشان نیمه‌فعال تفتان در شمال غربی شهر قرار دارد و هر روز دود از این قله متصاعد می‌شود که قابل مشاهده است و روزنه‌های کوه باز است. فعالیت‌های این کوه توسط دانشگاه ژئوفیزیک بررسی می‌شود.

او با تاکید براینکه هیچ مشکلی در رابطه با کوه آتشفشان تفتان وجود ندارد، بیان کرد: اخباری که در رابطه با انتشار بوی گوگرد براثر فعالیت‌های آتشفشانی این کوه مطرح شده، نادرست است و به مردم شهرهای خاش، میرجاوه، دهستان سنگان و دهستان خارستان اطمینان خاطر می‌دهیم که هیچ مشکل خاصی در فعل و انفعالات کوه تفتان وجود ندارد و این بوی بد ناشی از دود ساختگی بوده است.

در این رویداد که ۳۰ خرداد رخ داد بیش از ۵۰ تن با علائم مسومیت به بیمارستان مراجعه کردند.

دیدگاه