تهیه طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان»

  • 22 خرداد 1396 - 10:54
تهیه طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان»

سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران خبر داد که برای نخستین بار طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد.​

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیاوش شهریور روز یکشنبه ۲۱ خرداد، در یک نشست مدیران دولتی گفت که در این طرح معلمان و آموزش یاران پیش دبستانی و مهدکودک‌های استان تهران آموزش خواهند دید.

این مقام استانداری تهران چندی پیش هم در نهم خرداد ماه، با اشاره به تهیه این طرح گفته بود که هدف از تدوین آن «آموزش بخش بزرگی از جامعه دانش‌آموزی و کودکان استان برای پیشگیری و محافظت از آزارهای جنسی است».

او افزوده بود که «طرح پیشگیری از آزار جنسی کودکان» برای تصویب و دریافت اعتبارات لازم به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران ارجاع شده است.

در هیچ‌یک از این گزارش‌ها به جزئیات بیشتری درباره این طرح و نیز نحوه آموزش کودکان اشاره نشده است.

تهیه طرحی برای «پیشگیری از آزار جنسی کودکان» در استان تهران، در حالی است که نزدیک به دو سال پیش در خردادماه ۹۴، ناظم یکی از مدارس تهران پس از شکایت والدین چند دانش‌آموز در مورد کودک‌آزاری، با حکم دادگاه به شلاق، دو سال محرومیت از فعالیت‌های آموزش و فرهنگی و دو سال تبعید محکوم شد.

این پرونده یک سال پیش از آن در خرداد ۹۳، و پس از مراجعه پدر یکی از دانش‌آموزان تشکیل شد و بر پایه گزارش‌ها والدین «شش دانش‌آموزان ۸ تا ۱۱ ساله» شاکیان این پرونده بودند.

در خلال بررسی این پرونده، مشاور وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران ادعا کرده بود که تعرض ناظم مدرسه «گاهی با رضایت دانش‌آموزان همراه بوده» و یک «کشش دو طرفه» وجود داشته است.

این مقام وزارت دادگستری افزوده بود که «فضاهای مجازی و ماهواره بر روی کودکان تأثیر می‌گذارند و به نظر می‌آید که کارهای فرهنگی و آموزش می‌تواند مؤثر‌تر از اقدامات قضایی در این زمینه باشد».

او همچنین گفته بود که «در کشور ما در مورد آموزش مستقیم مسائل جنسی، بحث‌های بسیاری وجود دارد. گاهی تصور می‌شود که نباید برخی مباحث را برای کودکان باز کنیم در حالی که کودکان امروز تفاوت بسیاری با گذشته دارند و اطلاعات آنها بسیار بیشتر از کودکان زمان گذشته است. بنابراین آموزش‌های خاص در برخی مقاطع می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد».

مقام‌های برخی دیگر از استان‌های ایران هم پیش از این از اجرای طرح‌هایی برای پیشگیری از «سوءاستفاده جنسی» از کودکان خبر داده‌اند.

از جمله سال ۹۴ اداره کل بهزیستی استان خراسان شمالی اعلام کرده بود، اجرای طرح پیشگیری از «سوء استفاده جنسی» از کودکان در مدارس این استان را در دستور کار خود قرار داده است.

موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزارهای جنسی، از سوی برخی از گروه‌های تندروی مذهبی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

از جمله در حالی که برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند برخی آموزش‌های سند ۲۰۳۰ یونسکو «با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است، اجرای این سند متوقف شده است.

در عین حال آمار دقیقی از آزار جنسی کودکان در ایران در دسترس نیست و انتشار عمومی چنین آماری در ایران به نوعی جزو خطوط قرمز سازمان‌ها و رسانه‌ها به شمار می‌رود.

تنها در سال ۹۱ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی، از ثبت ۹۰۰ پرونده تجاوز در سال ۹۰ خبر داده بود که حدود ۴۰‌ درصد آن مربوط به زنان و ۶۰‌ درصد هم مربوط به مردان (لواط) بود.

در‌‌‌ آن زمان روزنامه «قانون» در گزارشی در این زمینه، اعلام کرد در این آمارها منظور از «لواط»، سوء‌استفاده جنسی مردان از کودکان زیر ۱۵ سال است.

این روزنامه بر همین اساس به نقل از مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، اعلام کرد «آمار غیررسمی [لواط] بیشتر از این آمار [فرمانده پلیس] است».

سال ۹۳ نیز جاوید سبحانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که «۳۲ درصد دختران راهنمایی و دبیرستان تجربه آزار جنسی را داشته‌اند».

در همین حال برخی سازمان‌های حقوق بشری نیز از موضوع ازدواج دختران زیر ۱۵ سال با عنوان آزار جنسی نام می‌برند. بنا بر آمارهای رسمی، هر ساله هزاران دختر نوجوان زیر سن ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و از جمله در سال ۹۴ بیش از ۳۷ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

در این زمینه کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد، در سال ۹۴ از ایران خواسته بود قوانینی را که به ازدواج و مجازات دختران کودک و نوجوان می‌انجامد، اصلاح کند.

دیدگاه