کلاهبرداری هفت میلیارد تومانی از زائران ایرانی کربلا و نجف

  • 14 خرداد 1396 - 12:05
کلاهبرداری هفت میلیارد تومانی از زائران ایرانی کربلا و نجف

یک شرکت سفر زیارتی به عراق صدها زائر ایرانی را در این کشور سرگردان رها کرده‌است.

خبرگزاری ایسنا، شنبه، ۱۳ خرداد از بازگشت بیش از ۲۰۰ زائر سرگردان ایرانی از عراق در دو روز گذشته به مشهد، پایتخت استان خراسان رضوی خبر داد.

این ۲۰۰ تن متعلق به یک گروه ۴۰۰ نفره از زائران ایرانی در عراق هستند که به دلیل کلاهبرداری یک شرکت غیرمجاز سفر زیارتی در مشهد یک هفته در شهرهای کربلا و نجف سرگردان مانده بودند.

یک شرکت مسافرتی در مشهد که پیش از این نیز به دلیل غیرمجازبودن پلمپ شده بود، این ۴۰۰ زائر را بیش از یک هفته پیش در دو گروه ۲۰۰ نفره به عراق اعزام کرد. اما به دلیل نپرداختن هزینه هتل از سوی شرکت مجری سفر، گذرنامه بخشی از این زائران از سوی هتل‌های محل سکونت‌شان در کربلا به گروگان گرفته شد و هتل‌های شهر نجف نیز به زائران اعزام‌شده به آنجا گفتند که در صورت عدم تصفیه بدهی، آب و برق اتاق آنها قطع خواهد شد. گرما در نجف به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم بازگشت زائران اعزام‌شده به کربلا، ۱۷۰ زائر ایرانی در نجف هتل‌هایشان را از دست داده اند و هنوز سرگردان هستند.

جواد شاد، مدیر سازمان حج و زیارت استان خراسان رضوی گفته است که هر یک از این زائران هزینه‌ای بین یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان پرداخته‌اند و شرکت غیرمجاز یادشده هفت میلیارد تومان از این افراد کلاهبرداری کرده است.

محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد نیز گفته که علیه صاحب این شرکت اعلام جرم شده است. او ادعا کرده که این شرکت پیش از این با تبلیغ در سطح شهر و فضای مجازی زائران مشتاق سفر به عراق را با وعده قسط‌بندی هزینه‌ها جذب کرده‌است و سازمان حج و زیارت نیز به این شرکت چندبار اخطار داده است.

پیش از این نیز چندین بار اخبار نمونه‌های دیگری از سرگردانی زائران ایرانی در عراق بر اثر کلاهبرداری شرکت‌های سفر زیارتی منتشر شده بود. عراق تنها از سفر زائران ایرانی برای اربعین به این کشور ۳۰۰ میلیاردتومان درآمد کسب می‌کند.

دیدگاه