150 هکتار از جنگل‌های شوش در آتش سوخت

  • 12 خرداد 1396 - 14:04
150 هکتار از جنگل‌های شوش در آتش سوخت

فرماندار شوش می‌گوید در ۱۰ فقره آتش سوزی بیش از ۱۵۰ هکتار از جنگل‌ها و بیشه‌زارهای این شهرستان سوخته است. آتش زدن بقایای مزارع گندم دلیل این آتش سوزی‌ها بوده و بیش از ۱۳۰ مظنون به قوه قضائیه معرفی شده است.

هوای شوش گرم و خشک است و دمای این شهر در تابستان حتی به بالای ۵۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اما افزایش دمای هوا سبب آتش سوزی در جنگل‌ها و بیشه زارهای شوش نبوده است. به گفته فرماندار شوش عامل اصلی این حادثه آتش زدن بقایای مزارع گندم بوده است.

اما آتش سوزی جنگل‌های شوش توجه رسانه‌ها را بیشتر به موضوع دیگری هم جلب کرده است و آن این که در این شهر برای مهار آتش سوزی‌ها امکانات لازم در اختیار نبوده است.

فرماندار شهرستان شوش روز پنجشنبه (اول ژوئن/ ۱۱خرداد) در حین بازدید از مناطق آتش گرفته در جنگل‌های حاشیه رودخانه کرخه به خبرگزاری ایرنا گفته است، شهرستان شوش بیش از ۱۴ هزار هکتار پارک جنگلی و بیشه زار دارد اما توجهی به امکانات مهار آتش این شهرستان نمی‌شود. به گفته این مقام محلی شهرستان شوش با کمبود بالگرد ، خودروی آتش نشان و سایر تجهیزات برای مهار آتش سوزی روبرو است.

فرماندار همچنین صریحا انتقاد کرده است که محیط زیست، امکانات و داشته های این اداره جوابگوی حفاظت و نگهداری از این حجم بالای جنگل‌ها و بیشه زارهای شوش نیست.

بروز گرما دلیل آتش سوزی جنگل‌های شوش نبود

فرماندار شوش از طرف دیگر به روش‌های غلط کشاورزان محلی هم اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به شروع فصل گرما و برداشت محصول گندم تعدادی از کشاورزان، با وجود آموزش همچنان اقدام به آتش زدن بقایای مزارع گندم کردند که این امر با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش بادهای گرم موجب آتش سوزی در جنگل‌ها و بیشه‌زارهای شهرستان شده است.

آتش زدن بقایای مزارع گندم روشی است که در مناطق مختلف کشور هنوز هم رایج است. به کشاورزان اطلاعات و آموزش کافی درباره پیامدهای این آتش‌سوزی‌های ناشی از این روش داده نمی‌شود. در همین رابطه به یک مشکل دیگر شهرستان شوش و روستاهای اطراف آن باید اشاره کرد و آن اینکه هنوز بسیاری از روستاهای شوش آب آشامیدنی ندارند و حتی به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

مقام‌های محلی همچنین گفتند تاکنون بیش از ۱۳۰ نفر در رابطه با آتش سوزی جنگل‌های شوش شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

دیدگاه