افزایش فرار دختران و زنان از خانه در استان خراسان شمالی

  • 26 بهمن 1395 - 13:25
افزایش فرار دختران و زنان از خانه در استان خراسان شمالی

اسماعیل قربانی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی می‌گوید شمار دختران و زنانی که در سال جاری خورشیدی در این استان از خانه فرار کرده‌اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

قربانی امروز سه‌شنبه ۲۶ بهمن به خبرگزاری اینا گفته که در سال جاری ۶۱ مورد فرار زنان و دختران از خانه در استان خراسان شمالی رخ داده اما آمار فرار زنان و دختران در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ مورد بوده است.

به گفته او، زنان و دخترانی که از خانه فرار می‌کنند عمدتا بین ۱۶ تا ۱۸ سال سن دارند.

این مقام سازمان بهزیستی از «ازدواج اجباری، خشونت‌ خانگی، اختلافات خانوادگی و اعتیاد» به عنوان دلایل فرار زنان و دختران در خراسان شمالی نام برده و افزوده که منازل دوستان نخستین جایی است که این افراد پس از فرار به آنجا پناه می‌برند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت که «سوء‌استفاده‌های کاری و جنسی، روابط نامشروع، اعتیاد و تکدی‌گری» از مهمترین آسیب‌هایی است که زنان و دختران فراری از خانه را تهدید می‌کند.

او می‌گوید برخی خانواده‌ها از پذیرش دوباره دختران و زنانی که از خانه فرار کرده‌اند، خودداری می‌کنند و به همین دلیل آن‌ها به بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

آمار روشنی از شمار زنان و دخترانی که از خانه فرار می‌کنند در دست نیست. آمارهای چند سال پیش سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که بیش از سه هزار دختر فراری در ایران وجود دارد، هر چند که بهزیستی می‌گوید ممکن است تمام دخترانی که از خانه فرار می‌کنند به مراکز بهزیستی یا نیروی انتظامی مراجعه نکنند و به همین دلیل آمارهایی که در این رابطه ارائه می‌شود، تنها مربوط به افراد دستگیرشده یا مراجعه‌کننده به مراکز نیروی انتظامی یا بهزیستی است.

احمد دلبری، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز سال گذشته گفته بود که فرار زنان و دختران «روز به روز در حل افزایش است» و سالانه ۱۰ الی ۱۵ درصد از دختران بین ۱۴ تا ۱۸ سال از منازلشان فرار می‌کنند.

 

 

دیدگاه