تجمع شماری از مردم اهواز در اعتراض به بحران ریزگردها و قطع آب و برق

  • 26 بهمن 1395 - 0:07
تجمع شماری از مردم اهواز در اعتراض به بحران ریزگردها و قطع آب و برق

شماری از مردم اهواز عصر دوشنبه ۲۵ بهمن در اعتراض به «بحران ریزگردها، قطع آب و برق و طرح انتقال آب از کارون» مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی با مضمون «کارون بی جان، مرگ خوزستان»، «ندای هر خوستانی کارون باید بمانی»، «اینجا اهواز است مردم خاک می خوردند که زنده بمانند» و «مردم خوزستان خواستار توقف طرح های انتقال آب هستند» در دست داشتند.

یکی از تجمع‌کنندگان گفت که «به دلیل سوء مدیریت ها، خوزستان به خاکستان تبدیل شده و ما می خواهیم از محل زندگی خود دفاع کنیم.»

یکی دیگر از معترضان نیز با انتقاد از طرح های انتقال آب کارون گفت که «به رغم وعده دولت برای جلوگیری از این طرح‌ها اما همچنان شاهد اجرای آنها هستیم؛ این در حالی است که خشک شدن و بی آبی رودخانه ها و تالاب های خوزستان منشاء اصلی ریزگردهاست.»

ریزگردها از جمله مشکلاتی است که بارها زندگی عادی مردم استان خوزستان را مختل کرده است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود: «در گذشته برای کنترل ورود گرد و غبار تفاهمنامه منطقه ای با کشور عراق امضاء شد، ولی گروه تروریستی داعش باعث تاخیر در اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار شده است. مشکل آنجا است که بخشی از کانون‌های گرد و غبار در تصرف داعش و محل اصلی درگیری‌هاست و عراق قول داده هر موقع شرایط فراهم شود برای حل مشکل اقدام کند.»

تجمع‌کنندگان شعارهایی مانند «اهواز بی قراره کارون آب نداره«»، «کارون ما رو بردن خاکو به جاش آوردن» و «هیهات من الذله» سر دادند.

ارزانی بیرگانی، فرماندار اهواز در میان تجمع‌کنندگان حضور یافت اما معترضان به او گفته‌اند: «برای ما درباره علت قطع برق توضیح ندهید زیرا خواسته ما حل مشکل گرد و خاک به عنوان علت اصلی بی برقی در روزهای اخیر است.»

این تجمع که از ساعت ۱۶ آغاز شده بود در ساعت ۲۰ به پایان رسید.

در یک هفته اخیر دو بار برق و آب در ۱۱ شهرستان استان خوزستان قطع شده است. مقامات محلی می‌گویند گرد و غبار و رطوبت باعث اخلال در نیروگاه ها شده است.

قطع طولانی‌مدت برق در شهرستان‌های استان خوزستان باعث انتقاد وزارت بهداشت نیز شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده که قطع مکرر برق می‌تواند خدمات‌رسانی را در مراکز درمانی و اورژانسی به اختلال مواجه کند.

به دنبال قطع چندین ساعته آب و برق در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو روز شنبه ۲۳ بهمن در یک برنامه زنده تلویزیونی از مردم این استان عذرخواهی کرد.

 

دیدگاه