چه کسی بر صندلی ثروتمندترین شهرداری ایران خواهد نشست؟

  • 03 خرداد 1396 - 10:01
چه کسی بر صندلی ثروتمندترین شهرداری ایران خواهد نشست؟

با روشن شدن نتیجه انتخابات شورای شهر تهران، حالا نوبت به انتخاب شهردار پایتخت رسیده است. پس از دوره ۱۲ ساله مدیریت قالیباف بر این شهر مهم ایران، حالا چه کسی بر این کرسی خواهد نشست؟

به گزارش دویچه‌وله، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، مرتضی الویری، محسن صفایی فراهانی، حسین مرعشی و محسن مهرعلیزاده از جمله نام‌هایی هستند که این روزها برای شهرداری تهران بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای شهر، انتخاب شهردار و معرفی او به وزارت کشور است. محمد باقر قالیباف سه دوره پیاپی شهردار تهران بوده است ولی در این دوره او دیگر باید با این صندلی پردرآمد، پرمشغله و پرحاشیه خداحافظی کند.

شهرداری تهران ثروتمندترین شهرداری ایران است. از نظر سیاسی نیز جایگاه شهردار تهران می‌تواند سکوی پرشی برای پست‌های بالاتر سیاسی باشد؛ نمونه آن محمود احمدی‌نژاد بود که از همین سکو به جایگاه ریاست جمهوری ایران پرید.

قالیباف نیز با تکیه بر همین جایگاه سه دوره خودش را نامزد ریاست‌جمهوری کرد، اگرچه در هیج دوره‌ای اقبال مردم به او نبود.

از این گذشته سازمان‌ها و نهادهای زیادی زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری را نام برد.

بانک‌شهر نیز به عنوان شاخه مالی شهرداری تهران و روزنامه پرتیراژ همشهری با دهها زیرمجموعه شاخه رسانه‌ای این نهاد پرقدرت هستند.

حالا لیست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان که همگی به شورای شهر تهران راه یافته‌اند باید برای این پست مهم کسی را انتخاب کنند.

در میان نام‌هایی که بیش از همه برای گزینه شهرداری تهران بر سر زبان‌ها هستند، نام محسن هاشمی و مرتضی الویری به چشم می‌خورد که خود دو نفر اول منتخب شورای شهر تهران هستند. انتخاب هریک از این دو نفر برای شهرداری مستلزم استعفای آنها از شورای شهر تهران است.

محسن هاشمی تا سال ۱۳۸۹ مدیریت متروی تهران را بر عهده داشت و حتی محمود احمدی‌نژاد استعفای او را از این مقام نپذیرفت. با این پیشینه‌ی مدیریتی هاشمی گزینه مناسبی برای شهرداری تهران است.

مرتضی الویری که پس از غلامحسین کرباسچی به مدت دوسال شهردار تهران بود و در وقایع پس از انتخابات ۸۸ نیز عضو کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان بود و دستگیر و زندانی هم شد، گزینه مناسب دیگری از دید بسیاری از ناظران برای شهرداری تهران است.

اما دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان روز دوشنبه اول خرداد اعلام کرد که از افراد حاضر در شورا هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی پیشین دولت محمد خاتمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در توئیتی نوشته است:‌ «انتظار این است که همه منتخبین در شورای شهر بمانند و شهردار از خارج از شورا انتخاب شود/ به رای مردم احترام بگذاریم».

اگر این تصمیم قطعی اصلاح‌طلبان باشد، محسن هاشمی و مرتضی الویری از این فهرست خط خواهند خورد.

اسحاق جهانگیری یکی دیگر از گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران است. او پس از مناظره‌های انتخاباتی بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت اما برخی معتقدند جهانگیری به دلیل رابطه خوبی که با رهبری نظام دارد، در مقام معاون اول ریاست‌جمهوری کارایی بسیار بیشتری خواهد داشت تا شهرداری تهران.

محسن صفایی فراهانی یکی دیگر از نام‌هایی است که این روزها برای شهرداری تهران بر سر زبانهاست. او از قائم‌مقامی وزارت صنایع تا نمایندگی مجلس، ریاست فدراسیون فوتبال و نیز زندانی شدن پس از وقایع جنبش سبز را در کارنامه خود دارد. مطرح شدن نام او به عنوان شهردار تهران در شبکه‌های اجتماعی با استقبال روبرو شده است.

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران محسن مهرعلیزاده است. او در کارنامه خود ایجاد منطقه آزاد کیش را به عنوان اولین قطب گردشگری کشور دارد. علیزاده در دور دوم ریاست‌جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس‌جمهور بود.

حسین مرعشی یکی دیگر ازنامزدهای احتمالی برای شهرداری تهران است. او در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی رئیس‌دفتر او و در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی رئیس‌سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.

عباس آخوندی چهره دیگری است که نامش برای شهرداری تهران مطرح شده است. او وزیر راه و شهرسازی در دولت رفسنجانی و دولت اول حسن روحانی بود.

مرتضی حاجی، وزیر تعاون و آموزش و پرورش در دولت اصلاحات، پیروز حناچی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و حبیب‌الله بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی ایران از دیگر گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران هستند.

در دوره‌های گذشته معمولا تا اواسط تابستان شورای شهر تکلیف شهردار تهران را روشن می‌کرد. حالا هم شاید یکی دوماه وقت لازم باشد تا مشخص شود پس از قالیباف چه کسی ریاست بزرگترین و ثروتمندترین شهر ایران را بر عهده خواهد گرفت.

دیدگاه