«حذف تعطیلی 12 فروردین و 15 خرداد» در طرح مجلس برای ساماندهی تعطیلات

  • 26 اردیبهشت 1396 - 16:40
«حذف تعطیلی 12 فروردین و 15 خرداد» در طرح مجلس برای ساماندهی تعطیلات

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارجاع طرح «ساماندهی تعطیلات رسمی» ایران به مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده و گفت در این طرح، تعطیلات نوروز به پنج روز کاهش پیدا کرده و تعطیلی روزهای ۱۲ فروردین و ۱۵ خرداد نیز حذف شده است.

به گزارش رسانه‌ها، سلمان خدادادی، رئیس این کمیسیون، روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در گفت‌وگو با وب‌سایت جام‌جم‌آن‌لاین افزود از آنجا که کلیات این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد٬ برای انجام «تحقیقات عمیق‌تر» بر روی آن به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد.

وی این طرح را «فاقد جامعیت و پختگی لازم» دانست و افزود در آن٬ ۱۵ تغییر در تعطیلات رسمی کشور اعمال شده بود.

آن ‌طور که این نماینده مجلس گفته است، بر اساس این طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه به شنبه موکول شده بود٬ اما برخی معتقدند روز شنبه با تعطیلات رسمی اقلیت دینی همخوانی دارد.

آقای خدادادی افزود که این موضوع٬ «شائبه‌هایی» را ایجاد می‌کرد که «نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود» و «تبعات اجتماعی زیادی را برای کشور به همراه داشت.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین از اعمال ۱۵ مورد تغییر در تعطیلات رسمی کشور در این طرح خبر داد.

از جمله این ۱۵ تغییر٬ کاهش تعطیلات نوروز به پنج روز و حذف روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین و همچنین ۱۵ خرداد از تعطیلات رسمی است.

روز ۱۲ فروردین در تقویم ایران روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده و تعطیل رسمی است. در این روز نتیجه همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران اعلام شد.

روز ۱۵ خرداد نیز به دلیل این ‌که در چنین روزی در سال ۱۳۴۲ در پی بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید٬ تظاهراتی در تهران و قم علیه دولت اسدالله علم رخ داد و شماری از مردم توسط ماموران به شهادت رسیدند، در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است.

از «قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲» و «نقطه عطفی در آغاز انقلاب اسلامی» یاد می‌شود.

آقای خدادادی افزود که مرکز پژوهش‌ها قرار است با جلب نظر «علما، مجلس٬ دولت، نخبگان و تمامی اقشار»٬ آن را ظرف یک ماه آینده برای تعیین تکلیف به مجلس ارائه کند.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که «پس از سال‌ها کش و قوس تقویم رسمی کشور با هدف بهینه شدن ایام کاری و تعطیل دچار یک تحول اساسی شود.»

در حال حاضر مجموع تعداد روزهای تعطیلات رسمی در ایران٬ ۲۶ روز است که از این تعداد شش روز تعطیلات ملی، چهار روز تعطیلات مرتبط با انقلاب اسلامی و ۱۶ روز تعطیلات مذهبی است.

دیدگاه

  1. سلام.وقت شما بخیر.به نظر من نیازی نیست که ۱۴ و ۱۵ خرداد تعطیل باشه.مردم به کار و فعالیتشون بپردازن بهتره.با این اوضاع بد اقتصاد کشور