تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

پرداخت 210 میلیون تومان دیه به بازماندگان 40 کارگر معدن یورت

  • 23 اردیبهشت 1396 - 17:34
پرداخت 210 میلیون تومان دیه به بازماندگان 40 کارگر معدن یورت

رئیس کل بیمه مرکزی ایران روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، خبر داد که به شرکت بیمه «آسیا» دستور پرداخت ۲۱۰ میلیون تومان «دیه» به هر یک از خانواده ۴۰ کارگر جان‌باخته در حادثه معدن «یورت» داده شده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه این خبر را به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد.

آقای همتی روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «بیمه آسیا قطعا دیه تمام کارگران کشته شده در معدن را پرداخت خواهد کرد.»

وی اضافه کرده بود که در خصوص پرداخت «دیه» به خانواده این ۴۰ کارگر «ماده ده قانون بیمه مطرح نیست» و «دیه کامل» پرداخت خواهد شد.

آن ‌طور که ایسنا در روز پنج شنبه نوشته بود، طبق ماده ده قانون بیمه «به بازماندگان این فاجعه ملی بابت دیه عزیزان‌شان حداکثر حدود ۱۷ میلیون تومان» خواهد رسید.

این خبرگزاری گزارش کرده بود که کارگران معدن «یورت» بیمه حادثه، عمر و سرمایه‌گذاری نداشته‌اند و «درباره داشتن بیمه مسئولیت آنها شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد.»

ایسنا اضافه کرده بود که کارفرمای این شرکت برای تعداد کمی از آن کارگران «بیمه مسئولیت بی‌نام» تهیه کرده و این در حالی است که گفته شده این معدن حدود ۵۰۰ کارگر داشته است.

رئیس بیمه مرکزی هم یک روز پس از انتشار این گزارش٬ اعلام کرد که بیمه آسیا در مجموع هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به خانواده این ۴۰ کارگر پرداخت خواهد کرد.

در حادثه انفجار معدن زغال سنگ «‌زمستان یورت» آزادشهر در استان گلستان ۴۴ نفر جان باختند.

معدن زمستان یورت در حدود ۹۰ کیلومتری شهر گرگان واقع شده و به طور متوسط حدود ۵۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند.

علی ربیعی، وزیر کار، علت وقوع انفجار و محبوس شدن کارگران در این معدن را «اشتباه آنان برای روشن کردن لوکوموتیو حمل زغال سنگ به شیوه باتری به باتری» اعلام کرده است.

پس از وقوع این حادثه دبیرکل اتحادیه بین‌المللی کارگران صنعتی در نامه‌ای به حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران،‌ خواستار بهبود وضعیت ایمنی محیط‌های کار در معادن ایران شد.

والتر سانچز در این نامه از دولت ایران خواست تا سریعا مقاوله‌نامه ۱۷۶ سازمان بین‌المللی کار در مورد اصول بهداشتی و ایمنی در معادن را تصویب کند.

آقای سانچز در نامه خود اشاره کرد که به دلیل رعایت نشدن کامل اصول بهداشت و ایمنی در ایران، طی هشت سال گذشته حوادثی در معادن روی داده که در جریان آنها بیش از ۳۰ کارگر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه