احضار معلم اردبیلی به دادسرا به دنبال «تنبیه بدنی» چهار دانش‌آموز

  • 23 اردیبهشت 1396 - 17:33
احضار معلم اردبیلی به دادسرا به دنبال «تنبیه بدنی» چهار دانش‌آموز

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل از احضار یک معلم به دادسرا به اتهام «تنبیه بدنی» چهار دانش‌آموز خبر داد. تنبیه بدنی به مجروحیت دست‌کم دو تن از این دانش‌آموزان منجر شده است.

ناصر عتباتی، دادستان اردبیل، به خبرگزاری «میزان» خبر داد که «معلم خاطی» روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، به دادسرا احضار شده است.

به گفته آقای عتباتی، خانواده‌های این چهار دانش‌آموز در این زمینه شکایتی تسلیم دستگاه قضایی کرده‌اند.

او وعده داد که «موضوع با قاطعیت مورد رسیدگی» قرار خواهد گرفت.

در همین زمینه احمد ناصری٬ مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، به خبرگزاریایرنا گفت که پرونده این معلم به «بخش تخلفات اداری آموزش و پرورش ارجاع شده است.»

آقای ناصری اضافه کرد که «در پی این اتفاق مسئولان آموزش و پرورش اردبیل در منازل دانش‌آموزان تنبیه شده حضور یافتند و از آنها دلجویی کرده‌اند.»

این معلم چهارشنبه هفته گذشته چهار دانش‌آموز هنرستان «شهریار» اردبیل را تنبیه بدنی کرد و در اثر این اقدام دو تن از آنها از ناحیه چشم و دست آسیب دیدند.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی، سالانه بیش از ۵۰ هزار شکایت از وزارت آموزش و پرورش ثبت می شود که بخشی از آن مربوط به تنبیه‌ بدنی دانش‌آموزان در مدارس است.

رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در وزارت آموزش و پرورش، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ با اعلام این آمار گفته بود که هزار و ۲۷۴ شکایت در مورد تنبیه بدنی «به حق» و ۶۵۰ شکایت «ناحق» تشخیص داده شده‌اند.

بر اساس قوانین آموزش و پرورش، تنبیه دانش‌آموزان ممنوع است، اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه هر از گاهی از مدارس ایران تصاویری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان دست به دست می‌شود.

در چند ماه اخیر چند مورد تنبیه بدنی رسانه‌ای شد و حتی بحث آن به مجلس شورای اسلامی نیز رسید.

در اردیبهشت‌ماه امسال نیز یک معلم به خاطر تنبیه بدنی دانش‌آموزی در شهرستان «رودبار جنوب» در استان کرمان به اتهام «اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی و کودک‌آزاری» بازداشت شد.

بشیر خالقی٬ یک عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل، در این زمینه گفت‌و‌گویی با وب‌سایت «خانه ملت» داشته و گفت: «در سال‌های اخیر میزان سعه‌ صدر معلمان پایین آمده است.»

آقای خالقی علت این مسئله را «مشکلات معیشتی» معلمان عنوان کرده و گفت: «با این وجود بروز رفتارهای خشن از سوی آنها با دانش‌آموزان قابل قبول نیست.»

وی افزود که «مسئولان آموزش و پرورش باید نیروهای خود را به لحاظ روحی و اخلاقی طوری تربیت و هدایت کند که این رفتارهای غیرقابل توجیه از سوی آن‌ها مشاهده نشود.»

دیدگاه