شعارهای اعتراضی معدنچیان در جریان حضور روحانی در معدن یورت‎

  • 18 اردیبهشت 1396 - 1:17
شعارهای اعتراضی معدنچیان در جریان حضور روحانی در معدن یورت‎

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز یکشنبه،در جریان سفر به منطقه آزادشهر، در استان گلستان با شعارهای اعتراضی معدنچیان روبرو شد. برخی از معترضان به خودروی حسن روحانی یورش بردند.

به گزارش رسانه‌ها، رئیس‌ جمهوری ایران، روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر در استان گلستان را «زنگ خطر، هشدار و بیدار باشی برای همه مسئولین» دانست و بر «ضرورت نظارت مداوم، تنظیم مقررات لازم و تأمین تجهیزات و امکانات پیشرفته در محیط‌های کار ناامن» تأکید کرد.

گروهی از کارگران حاضر در محل ​دست به شعارهای اعتراضی زدند. حسن روحانی در میان اعتراض گروهی از این کارگران محل را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او همچنین در جریان سفر به منطقه آزادشهر و دیدار با خانواده کشته شدگان حادثه معدن یورت، گفت: «باید مسئول و مسئولین حادثه و هر کسی که در این حادثه قصور و تقصیری داشته است، مشخص شود و متناسب با آن تقصیر با آن برخورد صورت بگیرد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد و این موضوعی است که دولت و شخصاً بر آن تأکید دارم.»

انفجار در این معدن زغال‌سنگ، که در نزدیکی آزادشهر واقع شده، صبح چهارشنبه روی داد و به گفته مقام‌های ایران، تاکنون اجساد ۲۲ کارگر بیرون آورده شده است.

حسن روحانی همچنین با اعلام اینکه «در این حادثه همه مسئول هستیم و باید مشکلات موجود را پیگیری و کاستی‌ها را جبران کنیم»‌ بر لزوم حل و فصل مشکلات خانواده های کشته شدگان حادثه معدن تاکید کرد.

وی با تاکید بر رسیدگی به موضوع حقوق و بیمه کارگران، کشته شدگان و مصدومین حادثه معدن اضافه کرد: «وزیر کار باید به وضعیت خانواده های کسانی که در این معدن جان خود را از دست داده و یا مصدوم شده‌اند، رسیدگی نموده و مشکلات آنان باید حل و فصل شود.»

آقای روحانی در ادامه سخنانش به وزیر مسکن دستور داد تا مشکل مسکن خانواده های کشته شدگان را برطرف کند.

به نوشته ایسنا، سه تن از خانواده کشته شدگان نیز در سخنانی مطالبات خود را مطرح کردند. اما در این گزارش اشاره ای به این مطالبات نشده است.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانواده‌های مصدومان و کشته شدگان در دیدار با حسن روحانی خواستار برخورد با مقصران حادثه شدند و همچنین از عملکرد برخی مقام های محلی انتقاد کردند.

در این ارتباط،‌ خبرگزاری تسنیم فیلمی را منتشر کرد که به گفته این خبرگزاری، یک کارگر معدن کار در اعتراض به سخنان آقای روحانی با اشاره به کشته شدن تعدادی از معدنچیان گفت: «۱۷۰ بچه بی پدر شدند. ۴۰ زن بیوه شدند. چند سال پیش آمدیم فرمانداری و اعتراض کردیم که ۱۴ سال حقوق نگرفته ایم با زن و بچه آمدیم اما مسئولان رسیدگی نکردند.»

پیش از این، به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، درگیری ای بین گارد ضد شورش با کارگران و خانواده معدنچیانی که در داخل معدن هستند، روی داد که به نوشته این خبرگزاری «جدی» نبود و با تلاش فرمانده گارد پایان یافت.

 انتقاد شدید روحانی از مدیریت معدن یورت
حسن روحانی پس از اینکه از استان گلستان به ارومیه رفت؛ در جمع هوادارنش در ارومیه گفت: «این معدن در بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است و آنها باید پاسخگوی مردم باشند. ما با همه توان در کنار مردم و کارگران و در کنار معدنچیان و خانواده های عزیز از دست داده خواهیم بود، ولی کسانی که مسئول آن معدن بوده اند چرا مهر سکوت بر دهان زده اند؟»

براساس گزارش ها سهم عمده این معدن یعنی حدود ٢٠درصد متعلق به صندوق مهر ایرانیان (بسیج)، حدود ١٠درصد متعلق به تکادو (شرکت مجتمع صنایع و معادت احیای سپاهان) و بخشی از آن متعلق به نگین طبس است؛ اما نزدیک به ۵٠درصد از سهم آن متعلق به کارمندان بازنشسته زغال‌سنگ و مردم عادی است.

ربیعی: نیاز داریم تا درباره تمام تجهیزات و ایمنی معادن‌مان تجدید‌نظر کنیم

علی ربیعی،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌روز یکشنبه گفت: «نیاز داریم تا درباره تمام تجهیزات و ایمنی معادن‌مان تجدید‌نظر کنیم» و افزود: «آنچه که در کتاب آمده در این‌جا رعایت شده اما به نظرم ما نیاز به مباحث بسیار جدی‌تری در این باره داریم.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او اشاره کرد که تجهیزات معادن در ایران کهنه است و «به شکلی نیست که امروز ایمنی کامل را به همراه داشته باشد». با این همه، قواعد مربوط به استانداردها در معدن یورت را «بیشتر» از استاندارد دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی روز ۱۳ اردیبهشت در مورد ایمنی این معدن گفته بود: مسئولان صنعت معدن در آذر ماه سال گذشته از این معدن بازرسی داشتند و این معدن جزو معدن‎های کم مسئله مطرح شده بود و ارزیابی مناسب از بازرسان گزارش شد.

علی ربیعی و محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، عدن و تجارت، در روزهای اخیر دلیل اصلی حادثه معدن در آزادشهر را اتصال باتری به باتری از سوی کارگران عنوان کرده اند.

به نوشته سایت الف، آقای نعمت زاده حتی گفت که معدن فاقد گاز متان بوده و اتصال باتری به باتری باعث آتش گرفتن ذرات ذغال سنگ شده است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از علی نصیری،‌ مدیرعامل شرکت زغال سنگ شمال شرق، ‌نوشته بود که «علت اولیه حادثه متاسفانه به دلیل بی احتیاطی چند نفر از همکاران برای بردن باطری به داخل معدن برای موتور دیزل بوده که اصولا بردن باطری ممنوع است.»

این سخنان پس از آن ابراز شد که خبرگزاری تسنیم به نقل از یک کارگر معدن نوشت که در محل کارگاه یک دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت.

در عین حال،‌ به گزارش برخی رسانه ها، شماری از کارگران معدن یورت گفته اند که ایمنی این معدن در وضعیت نامناسبی قرار داشت و آنها چند بار در این مورد هشدار داده بودند اما این این موضوع نادیده گرفته شده بود.

به نوشته ایلنا، علی ربیعی در مورد موضوع بیمه نبودن کارگران این معدن و نیز سایر معادن در ایران گفت: «در صورتی که پیمانکاران معادن، بیمه‌ کارگران را رد نکرده باشند طبق بخشنامه‌‌ای که مصوب شده است، کارفرمای اصلی باید پیمانکار را تغییر دهد.»

در این ارتباط،‌ خبرگزاری ایسنا روز ۱۴ اردیبهشت خبر داده بود که تعداد زیادی از این کارگران بیمه حادثه و مسئولیت نداشته اند.

پیش از این، در برخی از گزارش ها و نیز شبکه های اجتماعی به نقل از برخی از کارگران معدن یورت گفته شده بود که آنها قرارداد سفید امضا داشتند و فاقد بیمه بودند.

ایسنا همچنین در گزارش خود اشاره کرده بود که «معادن بسیاری هستند که کارفرمایان آن، برای رفع تکلیف تعداد کمی از کارگران را بیمه مسئولیت یا حادثه آن هم با پوشش های اندک می کند و در این مورد کمتر مسئولی پیگیر و پاسخگو است.»

این خبرگزاری روز ۳۱ فروردین سال گذشته در گزارشی به نقل از مرکز آمار ایران نوشته بود که ۹۷ درصد معادن ایران در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق دریافتی کارگران معادن را ناچیز توصیف کرد و گفت که معوقات سال ۹۵ در معدن یورت پرداخت شده و سال‌های ۹۳ و ۹۴ معوقات دارند که پرداخت خواهد شد.

علی ربیعی در شرایطی دستمزد کارگران را ناچیز دانست که شورای عالی کار در اسفند سال گذشته حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری را ۹۳۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالیست که کمیته مزد سال ۹۶، سبد معیشت ماهانه کارگران را ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان برآورد کرده بود.

در این میان، گزارش ها از ایران حاکیست که مشکل پرداخت نشدن حقوق کارگران فقط مختص معدن یورت نیست و کارگران در مناطق گوناگون ایران بارها به پرداخت نشدن حقوق خود اعتراض کرده اند. یکی از این اعتراض ها در کارخانه پلی اکریل اصفهان صورت گرفته که حقوق صدها کارگر آن از دست کم ۱۰ ماه پیش پرداخت نشده است.

بازجویی از مدیر پیمانکار معدن

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان، روز یکشنبه با اعلام بازجویی از مدیر معدن زغال سنگ آزادشهر در دادسرای عمومی و انقلاب آزادشهر، گفت: مدیر معدن و پیمانکار معدن با قرار وثیقه فعلا آزاد هستند.

وی با اشاره به اینکه کار ثبت و تشکیل پرونده شاکیان این حادثه با سرعت انجام می شود، افزود: تاکنون تعدادی از اولیای دم و کارگران مجروح این حادثه به دادسرای آزادشهر مراجعه و شکایت خود را ثبت کرده اند.

این مقام قضایی توضیحی درباره این شکایات نداد.

دیدگاه