پیمانکار معدن یورت در دادسرا حاضر شد

  • 17 اردیبهشت 1396 - 8:42
پیمانکار معدن یورت در دادسرا حاضر شد

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان، اعلام کرده است که پیمانکار معدن ذغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر به همراه وکیل خود در دادسرا حضور یافته است.

آقای هاشمیان بدون نام بردن از پیمانکار گفته است که او بازداشت نشده و “در اولین جلسه بازپرسی، پیمانکار به همراه وکیل خود در دادسرا حاضر شد و به سوالات بازپرس پاسخ داد.”

او گفته است که با مسببان حادثه، اعم از دست اندرکاران معدن یا مدیران اجرایی که اهمال کرده‌اند برخورد خواهد شد.

روز چهارشنبه انفجاری در این معدن رخ داد و ده‌ها کارگر در آن حبس شدند. شماری از کارگرانی نیز که برای نجات همکارانشان رفتند کشته شدند. منابع رسمی تاکنون آمار متناقضی از قربانیان حادثه اعلام کرده‌اند، اما وزیر کار ایران مرگ دست کم ۳۵ نفر را تایید کرده است.

گفته شده از آنجا که برخی کارگران بیمه نبوده‌اند، فهرست دقیقی از کارگرانی که هنگام حادثه در معدن بوده‌اند وجود ندارد.

از قول عین الله شهابی، امام جمعه آزادشهر، نقل شده است که “بنا به اظهارات کارگران وخانواده‌های معدن کاران و جانباختگان،؛ مسئولان وکارفرمای معدن یورت مقصر اصلی بروز این حادثه به شمار می‌روند.”

کارگران در روزهای اخیر گفته‌اند که معدن یورت تجهیزات ایمنی مناسب از جمله دستگاه سنجش گاز نداشته است. برخی از آنها می‌گویند که در روزهای منتهی به فاجعه گزارش داده بودند که نشت گاز در معدن احساس می‌شده است.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن گفته است: “آنچه دریافتیم این است که باتری به باتری کردن لوکومتیو حمل ذغال‌سنگ و جرقه ناشی از آن عامل حادثه بوده است، ولی آنچه که واضح است معدن زمستان یورت عاری از گاز متان بوده است، ولی ذرات ریز ذغال‌سنگ به خودی خود آتش‌زا است.”

به گزارش ایلنا گروه مالی مهر اقتصاد و شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، وابسته به بانک مهر اقتصاد، از مالک‌های عمده معدن یورت هستند. بانک مهر اقتصاد از صندوق قرض‌الحسنه بسیجیان شکل گرفته که وابسته به صندوق تعاون بسیج است.

دیدگاه