کمبود واکسن آسترازنکا در فارس رفع می‌شود

  • 20 دی 1400 - 13:28
کمبود واکسن آسترازنکا در فارس رفع می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بهترین نوع واکسن در دسترس ترین آن است به برخی کمبودها در زمینه واکسن آسترازنکا اشاره کرد و افزود: تامین این نوع واکسن در هفته پیش رو انجام می گیرد و کمبودهای آن رفع خواهد شد.

 سید وحید حسینی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اولویت دریافت این واکسن برای افرادی است که دُز سوم را دریافت می کنند ادامه داد : افرادی که نیاز به استفاده از گذرنامه دارند یا سفر خارجی در پیش دارند یا امکان استفاده از سایر واکسن ها برای آنان میسر نیست و در معرض خطر قرار دارند از این نوع واکسن که اهدایی ژاپن است استفاده خواهند کرد.

او با بیان اینکه مجموعه سلامت کشور طی حدود دو سال گذشته با بحرانی دشوار مواجه بوده است، برآیند کلی این تلاش ها برای مقابله با کرونا را مثبت دانست و افزود: بر اساس آمارهای کشوری، فارس در بسیاری از شاخص ها از شرایط مناسبی برخوردار بوده که این موضوع حاصل تلاش جمعی است و اصحاب رسانه نیز با تلاش خود در تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری، سهیم هستند.

تحقق رسالت حرفه ای اصحاب رسانه فارس در روزهای بحرانی کرونا

حسینی دستاورد مهم این آگاهی بخشی را جلب مشارکت مردم استان در رعایت اصول بهداشتی و همکاری با حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: همه ما نیازمند اطلاعات و آگاهی هستیم و اصحاب رسانه در حدود دو سال گذشته، رسالت حرفه ای خود را به طور دقیق و با تکیه بر علم، به بهترین نحو انجام دادند و همراه مردم و مجموعه سلامت بودند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از خبرنگاران خواست تا در صورت مشاهده ضعف ها و مسایل مختلف در حوزه سلامت، موارد را به اطلاع مسوولان دانشگاه برسانند و مشارکت در این زمینه را هدیه ای به مجموعه این دانشگاه تعبیر کرد که موجب پیشرفت در ارایه خدمات می شود.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس در بخش دیگری از صحبت های خود، دستاوردهای قابل توجه در زمینه پوشش گسترده واکسیناسیون را حاصل حضور صمیمی و یکرنگ دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تامین واکسن کرونا برشمرد و افزود: در فارس تاکنون حدود ۹۳ درصد از جمعیت هدف دُز اول واکسن، ۸۴ و چهار دهم درصد از جمعیت هدف دُز دوم و ۱۹ و چهار دهم درصد نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که آمار خوبی در سطح کشور محسوب می شود.

وضعیت کنونی کرونا، ضمانت ماندگاری ندارد

او با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه کرونا به یک ثبات رو به کاهش رسیده ایم و آمارها روند کاهشی دارد، گفت: وضعیت کنونی ضمانت ماندگاری ندارد و نیاز است فعالان رسانه ای استان همچون گذشته سطح آگاهی را در جامعه بالا نگه دارند تا با کمک هم بتوانیم از بروز پیک جدید بیماری جلوگیری کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به قدرت سرایت پذیری بالای سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون اظهار کرد: اگرچه یافته های علمی نشان می دهد در سویه جدید کرونا، علایم و آمار بستری و مرگ بیماران نسبت به سویه های گذشته کمتر است، اما نیاز است بیش از پیش رعایت شیوه نامه های بهداشتی مدنظر قرار گیرد تا دچار بحران نشویم.

 حسینی همچنین به موضوع واکسیناسیون افراد زیر دوازده سال پرداخت و با بیان اینکه تاکنون این اقدام در چند کشور دنیا انجام شده است، گفت: هنوز لزوم این کار از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است، اما امکان دارد در آینده این مجوز این امر برای کودکانی که به نحوی در معرض خطر هستند، داده شود.

زمان تزریق، مهم تر از نوع واکسن است

او با اعلام پیش بینی ذخیره مناسب واکسن کرونا در فارس ادامه داد: دیدگاه علمی و عملی این است که بهترین واکسن برای دُز سوم، در دسترس ترین واکسن است و زمان تزریق، مهم تر از نوع واکسن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیش از ۳۳ هزار نیرو در سطح استان فارس دارد که حدود یک سوم از آنان طی دو سال گذشته با کرونا درگیر شده اند.

تلاش برای اجرای درست نسخه نویسی الکترونیکی با هدف خدمت به مردم

نحوه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در کشور و استان از دیگر مواردی بود که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه در پاسخ به پرسش ایرنا به آن تاکید کرد.

حسینی با اشاره به اینکه اجرای نسخه نویسی الکترونیکی اقدام مبارکی است اما مواردی هم وجود دارد که باید هرچه سریع تر برطرف شود و تلاش ها در حال انجام است، گفت: اجرای درست نسخه نویسی الکترونیکی به نفع مردم است و فارس نیز در زمینه اجرای این طرح از استان های برتر کشور است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در جمع اصحاب رسانه استان، با اشاره به آغاز دوازدهمین بسیج ملی تغذیه در کشور، هدف مهم این پویش سلامت محور را ترویج تغذیه صحیح در کشور دانست که این موضوع مهم با کمک اصحاب رسانه، محقق می شود.

عباس رضاییان زاده ، شعار محوری  دوازدهمین بسیج ملی تغذیه که از پانزدهم دی آغاز شده و تا سی ام دی ۱۴۰۰ ادامه دارد را «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» اعلام کرد و گفت: با پیشرفت دانش پزشکی و توسعه پژوهش های علمی، بیش از گذشته اهمیت تغذیه و اصول تغذیه صحیح به عنوان یکی از عوامل موثر در بیماری های مزمن و غیرواگیر مشحص می شود.

وی یکی از اولویت های مهم حوزه درمان دانشگاه طی حدود دو سال مواجهه با بحران کرونا را جلوگیری از هرگونه اختلال در روند خدمت رسانی به مردم در کنار خدمات مرتبط با کرونا عنوان کرد.

او گفت: یکی از تفاوت های فارس با سایر استان ها، مدیریت صحیح تخت های بیمارستانی بود که تلاش شد همه بیمارستان ها درگیر کرونا نباشند و با اختصاص چند بیمارستان به بیماران کرونا، چرخه ارائه دیگر خدمات درمانی در سایر بیمارستان ها به مردم و بیماران متوقف نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به آمارهای موجود در این زمینه پرداخت که در ۹ ماه گذشته، به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار غیر کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان ارائه خدمت شده و نشان می دهد روند ارائه سایر خدمات درمانی در بیمارستان های غیر کرونا، همچون گذشته تداوم داشته است.

محمدجواد راعی معاون غذا و داروی دانشگاه هم در این نشست چالش های توزیع دارو در استان و مسایل مربوط به شرکت های پخش دارویی را مطرح و راهکارهای ممکن برای رفع آنها را مورد تبادل نظر قرار داد.

او در این نشست با اشاره به شرایط ویژه استان فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور و وجود متخصصان برجسته که با افزایش بار مراجعه بیماران از دیگر استان ها به فارس همراه بوده است، اظهار کرد: از شرکت های پخش دارو در استان انتظار می رود که به صورت ویژه نسبت به تامین و توزیع دارو به تمام نقاط استان، همکاری موردنیاز را داشته باشند.

راعی پرداخت مطالبات دارویی شرکت های پخش را از اولویت های معاونت غذا و دارو برشمرد که همواره مورد توجه است.

دیدگاه