تمهیدات برای جابه جایی روستای کوه سفید داراب آغاز شد

  • 04 آذر 1400 - 12:37
تمهیدات برای جابه جایی روستای کوه سفید داراب آغاز شد

عملیات اجرایی و تمهیدات برای ساخت شهرک جدید کوه سفید بخش جنت شهرستان داراب فارس با هدف جابه جایی روستای کوه سفید را بنیاد مسکن فارس اغاز کرد.

 محمدرضا حسن زاده مدیر بنیاد مسکن داراب چهارشنبه در بازدید از روند اجرای عملیات یاد شده بیان کرد :با توجه به خشکسالی و فرونشست زمین در روستای کوه سفید طی چند سال اخیر  ۱۵ هکتار زمین در  فاصله هفت کیلومتری داراب برای جابه جایی روستای کوه سفید تملک شده و نقشه تفکیکی نیز تهیه شده است.

وی ادامه داد : عملیات اجرای عملیات دکوپاژ و بسترسازی را امور اجرایی ماشین آلات بنیاد مسکن فارس آغاز کرده است و این مقدمه ای برای جابه جایی روستای کوه سفید است.

حسن زاده با بیان اینکه نقشه برداری و میخ کوبی پهنه جدید شهرک کوه سفید از توابع بخش جنت شهرستان داراب برای جابه جایی روستای کوه سفید انجام شده است  بر لزوم شتاب بخشی برای جابه جایی روستای کوه سفید تاکید کرد و ابراز داشت : برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و تداوم خشکسالی در این منطقه زندگی مردم را  با چالش فرونشست زمین مواجه کرده و جابه جایی روستا را انکارناپذیر و حتمی کرده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داراب اضافه کرد:در اغلب مناطق روستای کوه سفید شاهد ترک خوردگی واحدهای مسکونی و پدیده فرو نشست هستیم  در نشست‌های مقدماتی برای ساماندهی این موضوع تصمیم قطعی برای جابه جایی روستای کوه سفید گرفته شده است.

حسن زاده ادامه داد: ۴۲۰ نفر جمعیت روستای کوه سفید در قالب ۱۳۳ خانوار با مشکلات  ارائه خدمات روبرو هستند ، جابه جایی این روستا می تواند زمینه معیشت بهتر روستاییان را فراهم کند  و فرصت های توسعه و محرومیت زدایی و سکونت خانوارهای جدید را فراهم آورد.

وی گفت: قطعا شهرک جدید دارای قابلیت های مناسب، دسترسی آسان و امکانات و زیرساخت هایی برای رفاه و آسایش مردم است.

حسن زاده  با بیان اینکه  ۱۵ هکتار زمین در  فاصله هفت کیلومتری داراب برای جابه جایی روستای کوه سفید در نظر گرفته شده است گفت: زمین مناسب تملک شده و  نقشه تفکیکی هم تهیه شده است، امکانات و زیرساخت های لازم را باید ادارات خدمت رسان ایجاد کنند.

وی افزود: به دلیل فرونشست زمین در منطقه کوه سفید تاسیسات و خدمات روستایی انجام شده نیز در معرض تهدید و خطر قرار دارد.

 بر اثر برداشت های بی رویه آب و تداوم خشکسالی پدیده فرونشست زمین در این روستا کاملا مشهود است، دیوار و سقف خانه ها شکاف برداشته و حتی برخی اماکن روستایی بیم فروریختن دارد، به همین علت در سال های پیش دستگاه های خدمات رسان ادامه خدمات توسعه روستایی در این روستا را متوقف کرده اند و جابه جایی روستا قطعی است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۵۶ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

دیدگاه