تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

هشدارهای ایمنی در راه‌اندازی وسایل گازسوز

  • 25 آبان 1400 - 15:54
هشدارهای ایمنی در راه‌اندازی وسایل گازسوز

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، نسبت به راه‌اندازی وسایل گازسوز در آستانه فصل سرد، هشدار داد.

محمدهادی قانع در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در استفاه از وسایل گرمایشی، نسبت به بروز حوادث احتمالی ناشی از راه‌اندازی وسایل گازسوز هشدار داد.

او از شهروندان خواست پیش از راه‌اندازی وسایل گاز سوز از سالم بودن وسیله گرمایشی اطمینان حاصل کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ضمن تاکید بر خودداری از اقدام شخصی افراد برای راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از شهروندان خواست تا از تعمیرکاران مجاز برای این کار استفاده کنند، چرا که این امر در تخصص همه افراد نیست و بعضا شاهد حوادث دلخراشی در این باره بوده‌ایم.

قانع تصریح کرد: قبل از راه‌اندازی وسایل گازسوز نسبت به کنترل دودکش‌ها اقدام شود.

او ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که اگر دودکش در سال‌های گذشته مشکلی نداشته امسال هم می‌توان از آن استفاده کرد، در حالی که ممکن است با لانه گذاری پرندگان یا گرفتگی توسط هر اشیایی، مسیر دودکش مسدود شده باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از شهروندان خواست در زمان راه‌اندازی وسایل گازسوز حتما به رنگ شعله توجه شود و اضافه کرد: رنگ شعله باید آبی باشد و در غیر اینصورت امکان بروز دو مشکل وجود دارد یکی اینکه وسیله گازسوز نیاز به تعمیر دارد و دیگری ناشی از عدم اکسیژن کافی در محیط است که باید نسبت یه رفع آن اقدام کرد و بی تفاوت نبود.

قانع با تاکید بر اینکه باید برای هر وسایل گازسوزی که در منازل وجود دارد دودکش مجزایی وجود داشته باشد، گفت: در برخی منازل ممکن است به دلیل متراژ اتاق‌ها نیاز به وسایل گاز نباشد اما مشاهده شده که پس از اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی و شرکت گاز، افراد به لوله کشی غیراستاندارد برای اتاق‌هایی که فضاهای کوچکتری دارند، اقدام می‌کنند که طی سال‌های اخیر به کرات به دلیل عدم وجود اکسیژن کافی در این نوع اتاق‌ها، شاهد بروز حوادث دلخراشی بوده‌ایم.

او با تصریح بر این موضوع که در زمان بارندگی و زلزله مجددا دودکش‌ها باید کنترل شوند، گفت: انتهای خروجی دودکش‌هایی که پشت بام قرار دارند باید یک متر از مرکز ارتفاع داشته و با کلاهک پوشانده شوند و همچنین فاصله یک و نیم متری آنها به ساختمان‌های همجوار رعایت شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، از شهروندان خواست در صورت داشتن هرگونه سوال، مشاوره و راهنمایی و حتی بازدید با شماره ١٢۵ تماس بگیرند.

دیدگاه