تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

تلاش برای ثبت جهانی کاروانسرای ایزدخواست

  • 20 مهر 1400 - 15:53
تلاش برای ثبت جهانی کاروانسرای ایزدخواست

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ابراز امیدواری کرد که با توجه به بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسرای ایزدخواست، زمینه ثبت جهانی این بنای تاریخی فراهم شود.

هادی شه‌دوست شیرازی گفت: این کاروانسرای که در شمالی‌ترین نقطه استان فارس و در شهر ایزدخواست از توابع شهرستان آباده قرار دارد با ۳۸۰۰ متر زیربنا، یکی از ۹۹۹ کاروانسرای احداث شده در دوران شاه عباس صفوی است.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث‌فرهنگی، استان فارس، شه‌دوست شیرازی گفت: طول هر ضلع این مکان مانند دیگر کاروانسراهای صفوی ۳۵ متر بوده و از لحاظ زیبایی، استحکام و وسعت یکی از نمونه‌های شاخص احداث شده در آن دوران به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در استان فارس گفت: این بنا در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۱۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شه‌دوست شیرازی افزود: در پرونده ثبت جهانی ۵۶ کاروانسرای ایرانی مربوط به ادوار مختلف تاریخی در ۲۴ استان کشور وجود دارد که کاروانسرای ایزدخواست تنها مورد از استان فارس به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: ارزیابان یونسکو برای بررسی وضعیت این کاروانسرا سفری به فارس و ایزدخواست داشتند و امیدواریم پس از ثبت جهانی این میراث ارزشمند زمینه بهره‌وری بیشتر این مکان در مسیر رونق گردشگری فارس باشیم.

به گزارش ایسنا، این کاروانسرا که تحت مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس قرار دارد، بعد از مرمت توسط بخش خصوصی، روز یکشنبه ۱۸ مهر رسما با حضور مسئولان بازگشایی شد و در مدار ارائه خدمت به گردشگران قرار گرفت.

دیدگاه