تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی فارس

  • 18 مهر 1400 - 15:24
سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی فارس

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به پیش‌بینی کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در کشور، گفت: بر پایه پیش‌بینی‌ها کاهش دمای هوا در فارس امروز و از مرزهای شرقی و شمالی آغاز شده و محصولات کشاورزی را در معرض خطر سرمازدگی قرار می‌دهد.

علیرضا واحدی‌پور شنبه ۱۷ مهرماه به خبرنگاران گفت: شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات، سرچهان، خرمبید، پاسارگاد، ارسنجان، بختگان، مناطق مرتفع نی‌ریز، سپیدان، شیراز و کوار در خطر بیشتری نسبت به سایر نقاط استان قرار دارند. 

او با بیان اینکه کشاورزان ذرت کار به ویژه ذرت علوفه‌ای باید هرچه سریعتر نسبت به برداشت محصول و حمل به سیلو اقدام کنند، افزود: برداشت انار و انگور در شهرستان‌های تولیدکننده این دو محصول نیز باید در اولویت قرارگیرد.

واحدی‌پور همچنین با اشاره به ضرورت برداشت سریع گوجه فرنگی، خاطرنشان کرد: در صورتی که مزارع به مرحله برداشت نرسیده است نسبت به پوشش مزرعه با بقایای گیاهی، وسایل گرم کننده و یا پلاستیک اقدام ونسبت به آبیاری مزرعه خود مبادرت ورزند.

او به گلخانه داران و مرغداران توصیه کرد که پوشش گلخانه و سقف واحد تولیدی را مرمت و دستگاه‌های گرمایشی را سرویس کنند و گفت: زنبورداران نیز نسبت به محافظت از زنبورستان خود اقدام کنند.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: بهره برداران واحد تولیدی را تحت پوشش بیمه قرار دهند تا ریسک تولید کاهش یابد.

واحدی‌پور به بهره برداران توصیه کرد: در صورت بروز خسارت احتمالی، به ارزیابان صندوق بیمه و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به منظور برآورد خسارت اطلاع رسانی و یقین حاصل کنند که در سامانه مربوطه ثبت شده باشد.

دیدگاه