زندگی سالم در جوانی ضامن سلامت در سالمندی است

  • 14 مهر 1400 - 16:56
زندگی سالم در جوانی ضامن سلامت در سالمندی است

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فوق تخصص بیماری‌های عفونی، داشتن یک زندگی سالم در دوران جوانی، ضامن سلامت افراد در سالمندی است.

دکتر اورنگ ایلامی سه‌شنبه ۱۳ مهر به خبرنگاران گفت: توجه، مراقبت و پایبندی به شیوه زندگی سالم در دوران جوانی، موجب کاهش بیماری‌های شایع در دوران سالمندی‌ می شود.

او با تاکید بر ضرورت ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی دوران سالمندی با هدف بهبود کیفیت زندگی سالمندان، بیان کرد: داشتن شیوه زندگی مناسب در دوره پیش از سالمندی، می‌تواند فرد را با سلامت و توانمندی بالاتری وارد دوره سالمندی کند.

این پزشک فوق تخصص با اشاره به اینکه کاهش توانمندی‌ها و قوای جسمانی در دوران سالمندی می تواند موجب ایجاد برخی اختلالات و بیماری‌ها شود، عنوان کرد: انجام غربالگری و آزمایش‌های دوره‌ای، داشتن فعالیت بدنی منظم، تغذیه سالم و کنترل شرایط اضطراب زای محیطی در داشتن زندگی سالم، نقشی بسیار موثر دارد.

ایلامی از بیماری‌های شایع در گروه سنی سالمندان به اختلالات شناختی، پُرفشاری خون، دیابت، اختلالات گوارشی مانند یبوست، مشکلات عضلانی اسکلتی مانند آرتروز، پوکی استخوان، مشکلات حفره دهان و دندان و مشکلات تغذیه‌ای، افسردگی و اضطراب و بی اختیاری ادرار اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در همه گیری کووید ۱۹، بیشترین میزان مرگ و میر در گروه سنی سالمندان بوده است، توصیه کرد تا به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه ای در برخی از سالمندان، آنان بیش از دیگران دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او بیماری‌های قلبی عروقی را یکی از علت‌های اصلی مرگ و میر در سالمندان برشمرد و گفت: افراد در صورت ابتلا به فشار خون، به طور مداوم با پزشک معالج خود در تماس بوده و مواردی همچون مصرف غذای دارای فیبر، پرهیز از مصرف نمک، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و پایبندی به رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب را در دستور کار خود قرار دهند.

دیدگاه