نماینده مجلس: قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان تکمیل شود

  • 28 شهریور 1400 - 14:59
نماینده مجلس: قطعه ۸ آزادراه شیراز-اصفهان تکمیل شود

روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از آزادراه شیراز – اصفهان بر لزوم شتاب‌بخشی به احداث قطعه هشت این آزادراه به منظور بهره‌مندی مطلوب مردم از مزایای آن تاکید کرد و آن را لازمه افتتاح این آزادراه دانست.

به گزارش ایرنا،این آزادراه از جمله مهمترین پروژه های آزادراهی کشور است که با وجود تلاش‌ها طی یک دهه گذشته، به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

بنا بر مطلب ارسالی روز شنبه دفتر نماینده شیراز و زرقان در مجلس، نجابت در حاشیه بازدید ۶ ساعته از روند اجرای آزادراه شیراز – اصفهان اظهار داشت : نظر به اهمیت به سرانجام رسیدن کامل همه هشت قطعه، مجدانه پیگیر حل موانع پیش‌رو به‌ویژه تامین قیر و نقدینگی برای قطعات ۶گانه، نهایی‌شدن قرارداد قطعه ۷ و ابلاغ قرارداد قطعه ۸ هستیم.
در این بازدید که نماینده وزارت دفاع و مدیران پروژه نیز حضور داشتند، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت:‌ در این بازدید،‌آنچه روشن بود توان بالای مهندسی جوانان این مرز و بوم در اجرای پروژه بود و در مقابل چالش اصلی کار، تامین نقدینگی است. با توجه به ‏پیشرفت فیزیکی قابل توجه این پروژه در ۶ قطعه ابتدایی، می‌توان انتظار داشت که تا پیش از پایان سال، حدفاصل ایزدخواست تا تنگه‌خیاره به طول ۲۲۰ کیلومتر، تردد خودروها امکان‌پذیر باشد.
نجابت ادامه داد : نکته مهم اینجاست که طعم شیرین افتتاح آزادراه زمانی برای مردم شیراز و فارس قابل چشیدن است که هر هشت قطعه به سرانجام رسیده باشد. اتمام ۶ قطعه نخست و ناتمام ماندن قطعه ۷ و عدم احداث قطعه ۸که در طراحی اولیه نبوده عملا بار ترافیکی آزادراه در ۶ قطعه را به جاده سپیدان-شیراز منتقل می‌کند که کشش لازم را ندارد.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت اهتمام سرمایه‌گذاران وزارت راه با سهم ۵۰ درصد، وزارت دفاع با سهم ۴۰ درصد و شرکت عمران صدرا با سهم ۱۰ درصد می‌توان انتظار افتتاح کامل هر هشت قطعه آزادراه در اولین زمان ممکن و بهره‌مندی استان فارس از برکات آن را داشت.
وی اضافه کرد: نیروهای شرکت‌های پیمانکار پروژه که تحت مدیریت وزارت دفاع زحمت می‌کشیدند، همگی اظهار کردند که در صورت پشتیبانی، با همه‌ توان پروژه را با بهترین کیفیت به سرانجام برسانند؛ که این ادعا را در ساخت مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور که مزین به نام شهید سلیمانی شده بود، نشان داده‌اند.
این نماینده مجلس گفت: وظیفه نظارتی نماینده مجلس اقتضا می‌کند با پیگیری مداوم، تعهدات و اعتبارات لازم از جانب طرف‌های مشارکت‌کننده تامین شده تا این پروژه که سهم به‌سزایی در پیشرفت استان فارس خواهد داشت، به سرانجام برسد.
پروژه آزاده راه شیراز اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر در هفت قطعه اجرایی شده بود و کار در این قطعات مراحل پایانی را طی می‌کند. در طراحی اولیه این بزرگراه به جاده شیراز سپیدان متصل می شد که با توجه به احتمال افزایش حجم ترافیک، مقرر شد که ورودی اتصال آزادراه به شیراز از طریق بزرگراه حسینی‌الهاشمی در غرب این شهر انجام شده و مسیر تا کمربندی شرقی تداوم یابد.
قطعه هشت بزرگراه شیراز اصفهان در واقع بخشی از آزاد راه شیراز بوشهر نیز محسوب می‌شود.
با توجه به توافق انجام شده بین معاونت آزاد راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت جهاد نصر فارس، بر این اساس قطعه هشتم آزاد راه شیراز اصفهان، به طول ۱۲ تا ۱۴ کیلومتر از بالادست شهرک گلستان در شمالغرب شیراز به سمت بزرگراه حسینی‌الهاشمی، احداث خواهد شد.
بنا بر این گزارش، نجابت همچنین طی روزهای اخیر در دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی آزاد راه شیراز- اصفهان و همچنین آغاز احداث خط راه‌آهن قطارسریع‌السیر شیراز-اصفهان را پیگیری کرد.
در این گزارش آمده است: طرح احداث آزاد راه شیراز – بوشهر نیز مراحل مطالعاتی را طی می کند و قطعه هشت آزاد راه شیراز –  اصفهان همزمان با کل پروژه به بهره برداری خواهد رسید.
نجابت همچنین به منظور پیگیری تسریع در ابلاغ عملیات اجرایی قطعه ۸ با مهندس خادمی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جلسه‌ای برگزار کرد.

دیدگاه