رهاسازی زنبور برای حفاظت از مزارع پنبه سروستان

  • 23 شهریور 1400 - 15:08
رهاسازی زنبور برای حفاظت از مزارع پنبه سروستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان گفت: با هدف مبارزه بیولوژیک با آفت هلیوتیس (کرم قوزه) ٢٠ هزار زنبور براکون در سطح ۵ هکتار از مزارع سایت الگویی پنبه شهرستان در بخش کوهنجان رهاسازی شد.

سهراب عاشوری دوشنبه ۲۲ شهریور به خبرنگاران گفت: در مزارع پنبه با هدف مبارزه تلفیقی با آفات و کاهش مصرف سموم، برای تولید محصول سالم علاوه بر زنبور براکون، روش‌های غیرشیمیایی شامل فرمون، کارت زرد و کارت آبی با هدف شناسایی عوامل خسارت زا به کار گرفته شد.

عاشوری خاطرنشان کرد: مبارزه بیولوژیک علاوه بر تولید محصول سالم که نقش مهمی در تأمین و تضمین سلامت جامعه دارد، کاهش هزینه های تولید را به همراه خواهد داشت و برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

به گزارش ایسنا، فارس بعد از خراسان رضوی دومین استان به لحاظ سطح زیرکشت و حجم تولید پنبه در ایران محسوب می‌شود و سالانه بالغ بر ۷۰ هزار تن از این محصول توسط پنبه‌کاران فارس تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

سطح زیر کشت این محصول در فارس حدود ۲۰ هزار هکتار ارزیابی شده و در شهرستان‌های فسا، داراب، زرین‌دشت، استهبان و سروستان، گسترده است.

کشت پنبه در شهرستان سروستان، محدود به ۶۰ هکتار اراضی کشاورزی کوهنجان است که زراعت در آن به شکل مکانیزه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، کاشت پنبه یکی از مهمترین راههای درآمد کشاورزان در استان فارس به شمار می‌رود حال آنکه بخش اعظمی از تولیدات این محصول به سایر استان‌ها صادر می‌شود و به دلیل نبودن واحدهای نساجی و فرآوری، امکان استفاده کامل از این تولیدات برای افزایش ارزش افزوده و اشتغال مناسب در فارس وجود ندارد.

دیدگاه