لزوم ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز مسکن

  • 21 شهریور 1400 - 16:58
لزوم ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز مسکن

استاندار فارس با تاکید بر اینکه مسکن سازی کار دولت نیست، گفت: افراد متخصص و سرمایه گذاران بخش خصوصی باید با بهره گرفتن از زیرساخت‌های دولتی به امر ساخت و ساز مسکن ورود کنند.

عنایت‌الله رحیمی عصر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه فارس با بیان اینکه این شورا یکی از مهمترین جلسات تشکیل شده در استان است، عنوان کرد: علاوه بر موضوع توزیع اعتبارات درباره سیاست‌های توسعه‌ای استان، آمایش استانی، اسکان جمعیت، نواحی سرمایه‌گذاری نیز تصمیم می‌گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، رحیمی تصلب و تمرکز را از موانع و مشکلات موجود در سطوح تصمیم گیری کشور دانست و ابراز امیدواری کرد دولت سیزدهم بتواند با تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها به تسهیل روند توسعه مناطق مختلف کشور کمک کند. 

استاندار فارس با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور از ابتدای تشکیل دولت جدید بر موضوعاتی همچون معیشت، مسکن و کرونا، اظهار کرد: در استان فارس اقدامات در خور توجهی در حوزه کرونا انجام شده و با واردات مناسب واکسن تاکنون واکسیناسیون نیز پیشرو بوده است.

رحیمی همچنین از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز تقدیر کرد و در ادامه افزود: سپاه فجر استان فارس با ایجاد مرکز شبانه روزی واکسیناسیون ثارالله گام مهمی در این زمینه برداشته که درخور تقدیر است.

او با بیان اینکه پس از موضوع کرونا، معیشت مردم، تولید و مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: موضوع ساخت و ساز مسکن کلید واژه‌ای مناسب برای رونق تولید و حل مشکل سرپناه برای مردم است.

به گفته رحیمی، حدود ۶۶ شغل در دسته‌ها، گروه‌های مختلف به مسکن سازی وابسته هستند؛ از این رو رونق درحوزه مسکن می‌تواند رونق صنایع و کارگاه های مختلف را به دنبال داشته باشد.

او تحقق وعده‌های دولت در زمینه مسکن سازی را به شرط داشتن برنامه و هدف‌گذاری مناسب امکان پذیر دانست و یادآور شد: در این راستا باید تفاوت‌های ساختاری مد نظر قرار بگیرد.

استاندار فارس تفاوت مشکل مسکن در مناطق روستایی و شهری را از جمله این تفاوت‌های ساختاری برشمرد و افزود: در شهرها بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن مربوط به تامین زمین است که دولت می‌تواند با اقدامات تخصصی از طریق کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه به راهکارهای مناسبی در این زمینه دست یابد.

رحیمی با بیان اینکه در کلان‌شهرها سه راهکار برای تامین زمین وجود دارد، عنوان کرد: تامین زمین در درون شهرها یکی از این راهکارهاست که از نظر تملک و انحصار وراثت و … پیچیدگی های زیادی دارد اما امکان پذیر است.

او ادامه داد: تامین زمین در الحاقات شهری و ایجاد شهرک‌های اقماری دو راهکار دیگر است که بر اساس شرایط می‌توان از آنها بهره گرفت.

استاندار فارس تقویت تولید مصالح از سوی صنعت و معدن و تامین سرمایه از طریق بانک‌ها را از دیگر مواردی دانست که باید در رونق ساخت و ساز مسکن مورد متوجه قرار گیرد.

رحیمی با طبیعی دانستن جا به جایی‌ها در دولت جدید، عنوان کرد: همه ما به عنوان کارمندان دولت و فرزندان ملت تا زمانی که مسئولیتی بر عهده داریم نباید دست از تلاش برداریم.

استاندار فارس توفیق دولت جدید را سبب رفع مشکلات مردم دانست و از همه مدیران خواست تا ثانیه آخر مسئولیت خود از فراهم کردن زمینه فعالیت بهتر برای دولت غافل نشوند.

دیدگاه