تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

ماموران و همیاران محیط زیست فارس،ماهیان را در رود قره‌آغاج رها کردند

  • 10 شهریور 1400 - 17:55
ماموران و همیاران محیط زیست فارس،ماهیان را در رود قره‌آغاج رها کردند

رئیس مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت : تعداد زیادی ماهی در آبگیرهای رودخانه قره آغاج استان به دلیل کم آبی در وضعیت بسیار نامساعد و بحرانی قرار داشتند که ماموران با کمک همیاران محیط زیست آنها را در این رود رها کردند.

کامران اسلاملو، سه شنبه با اشاره به گرفتار شدن این ماهیان در رودخانه قره آغاج در محدوده شهرستان شیراز اظهار داشت : شامگاه گذشته همیاران محیط زیست با ادوات مورد نیاز برای نجات ماهیان، در مکان ذکر شده حضور پیدا کردند و  از ساعت ۲۰ دیشب  عملیات نجات ماهی ها آغاز شد و تا امروز نیز ادامه داشته است. 

رئیس مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد : در موقعیت فعلی با وجود بحران و  وضعیت نابسامان آب در مناطق پایین دست،  لکه های آب و آبگیرهای کوچک آخرین جان پناه و راه نجات ماهیان شده است که کارشناسان محیط زیست طی عملیاتی با شناسایی نقاط بحرانی، ماهیانی را که هنوز تلف نشده بودند، با همکاری همیاران و نیروهای محیط زیست به نقاطی که تا مدتی در امان باشند،انتقال دادند.

اسلاملو دلیل این بحران را عدم تخصیص حق آبه، استفاده بی رویه تانکرها برای مصارف باغ شهری و پمپ های بسیار زیادی که در مسیر رودخانه  قره آغاج به صورت غیر مجاز برای مصارف کشاورزی و باغداری آب بر می دارند  و همچنین عدم نظارت دستگاه های ذیربط را از جمله عوامل رخداد این مشکل زیست محیطی عنوان کرد. 

این مقام مسوول بیان کرد: متاسفانه با عدم رعایت تخصیص حقابه و برداشت بی رویه آب از این رودخانه در آینده نه چندان دور با تبعات جبران ناپذیر بیشتری روبرو خواهیم شد.

رودخانه قره آغاج یا سکّان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس با طول ۷۰۰ کیلومتر است و از آب آن هم‌اکنون برای مصارف نوشیدن و کشاورزی استفاده می‌شود.سد سلمان فارسی در  حدفاصل شهرستان‌های جهرم و قیر و کارزین بر روی این رود بنا شده است.

این رودخانه از به هم پیوستن چشمه‌های کان زرد، چهل چشمه کوهمره و سرخرک در خان زنیان تشکیل می‌شود و پس از خروج از بخش ارژن شیراز وارد شهرستان کوار می‌شود و پس از عبور از اراضی زراعی کوار، خفر، جهرم، قیر و کارزین از طریق رود مند وارد خلیج فارس می‌شود. رودهای شور جهرم، سیمکان و شور دهرم در میانه مسیر به این رود می‌پیوندند.

آب این رودخانه دائمی است و عرض آن در نواحی کوهستانی ۲۰ متر و در جلگه به ۴۰۰ متر می‌رسد.   متوسط آب سالیانه این رودخانه ۱۸ متر مکعب در ثانیه در ایستگاه تنگ کارزین می‌باشد. حداقل دبی در این ایستگاه ۳٫۵ متر مکعب در ثانیه و حداکثر ۴۳ متر مکعب در ثانیه است.

دیدگاه