مدال‌های طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات به نخبگان فارس رسید

  • 20 مرداد 1400 - 11:21
مدال‌های طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات به نخبگان فارس رسید

گروهی از جوانان نخبه استان فارس در رقابت با شرکت کنندگانی از سراسر جهان، موفق به کسب ۲ مدال طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌های امسال در گروه پزشکی و جراحی برای ۲ دستگاه تشخیصی و جراحی شدند.

در مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها ویژه اعضای فدراسیون بین‌المللی مخترعان که اواخر تیرماه امسال به شکل آنلاین و با حضور شرکت کنندگانی از سراسر جهان برگزار شد، ۲ تیم از استان فارس در گروه پزشکی و جراحی برای طرح‌های ابداعی و اختراعات خود، موفق به کسب مدال طلا شدند.

به گزارش ایسنا، در این دوره از رقابت‌ها، طرح دستگاه برش و ساکشن “brain tumor” و طرح دستگاه برداشت بافت سرطانی با قابلیت تنظیم ضخامت برداشت، ابداع و اختراع شده توسط محمدرضا زارع، وحید رزبان، سید احمد رضوی زادگان، نوید فرازی نیا، کیمیا بهنامی‌فر و فروغ حیدربیگی‌فرد، عناوین اول و مدال طلا را کسب کرد.

محمدرضا زارع در این خصوص به ایسنا گفت: نوآوری در تجهیزات پزشکی، خصوصا در زمینه جراحی و در کنار دانش و مهارت پزشک متخصص و جراح و تیم جراحی، لازمه پیشرفت در تشخیص و درمان است.

او با یادآوری اینکه همواره تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی موفقیت در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌ها محسوب شده است، گفت: امروزه تلاش بر اینست که در انجام جراحی، کمترین میزان برش و برداشت بافت را شاهد باشیم، بنابراین وسیله‌ای که بتواند به این موضوع کمک کرده و آسیب بافتهای بدن را به حداقل برساند، مد نظر همه کشورهاست.

این دانشجوی پزشکی با یادآوری جایگاه ایران در علم پزشکی و با اشاره به اینکه کشورهای مختلف به دنبال راهکارهای مختلف برای کاهش مدت زمان درمان و بستری بیماران هستند، گفت: دستگاه‌هایی که تیم ما طرحی و نمونه اولیه آن را تهیه کرده، همه این اصول مد نظر بوده است.

این نخبه جوان، خاطرنشان کرد که دستگاه‌های ابداع، طراحی و ساخته شده توسط او و دیگر اعضای تیم، باعث افزایش دقت و سرعت در انجام عمل‌های جراحی که امکان انجام آن به شکل دستی وجود ندارد، خواهد شد.

زارع گفت: این خصوصیات در کنار سایر ویژگی‌های تخصصی تجهیزات تولید شده تیم ما، نظر داوران داخلی و خارجی مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌های امسال را جلب کرده و باعث یک افتخار آفرینی برای ایرانیان شده است.

او خاطرنشان کرد: مسابقات بین المللی اختراعات ویژه اعضای فدراسیون بین المللی مخترعان درگروه پزشکی و جراحی با شرکت حدود هزار اختراع بین المللی از حدود۳۰ کشور شامل آمریکا، کانادا، سوئیس، ایران، چین، مراکش و …. برگزار و توسط ۳۵ داور جهانی از کشورهای مختلف قضاوت شد.

دکتر وحید رزبان، دیگر عضو این گروه نیز در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: دستگاه برش و ساکشن برای خارج کردن تومورهای مغزی که در نواحی عمیق‌ مغز شکل گرفته و بزرگ شده و اکسترکت آنها دشوار است، کاربرد دارد.

این متخصص ژنتیک و فلوشیپ پزشکی مولکولی اضافه کرد: دستگاه برداشت بافت های سرطانی با قابلیت تنظیم ضخامت و ابعاد هم برای برداشتن بافت سرطانی با هدف نمونه‌برداری کاربرد دارد و می‌تواند مورد استفاده رادیولوژیست‌ها و جراحان قلب و عروق و متخصصان و جراحی داخلی باشد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا زارع دانشجوی پزشکی، وحید رزبان دکتری تخصصی ژنتیک و فلوشیپ پزشکی مولکولی، سید احمد رضوی زادگان دکتری تخصصی چشم پزشکی، نوید فرازی نیا دانشجوی مهندسی کامپیوتر، کیمیا بهنامی‌فر دانش آموز استعداد درخشان، فروغ حیدربیکی‌فرد دیپلمه، اعضای گروه ابداع، طراحی و تولید دستگاه‌های یاد شده هستند.

دیدگاه