تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

لزوم آسیب‌شناسی جایگاه پائین فارس در رتبه‌های برتر کنکور

  • 18 مرداد 1400 - 15:08
لزوم آسیب‌شناسی جایگاه پائین فارس در رتبه‌های برتر کنکور

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه امسال هیچ یک از دانش‌آموزان در فارس موفق به کسب رتبه‌ برتر کنکور سراسری نشدند، گفت: هیچ گونه عذر و بهانه‌ای برای عدم موفقیت فارس در آزمون امسال پذیرفته نیست و علت و عوامل اصلی این عدم موفقیت باید آسیب شناسی شود.

دکتر سید آیت‌الله رزمجو یکشنبه ۱۷ مرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه فارس در زمینه علمی بیان کرد: این استان به عنوان قطب علمی کشور شناخته می‌شود و در زمینه علمی و پژوهشی از جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار است و سابقه درخشانی هم در زمینه پزشکی و علوم مهندسی دارد.

او با بیان اینکه دانشگاه‌های متعددی از جمله دانشگاه‌های دانشگاه شیراز، علوم پزشکی، صنعتی شیراز، جامع علمی کاربردی، آزاد اسلامی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان و موسسات آموزش عالی در استان وجود دارند، افزود: استان فارس همچنین قطب الکترونیک کشور بوده و شرایط مطلوبی برای توسعه فناوری الکترونیکی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: جای تعجب و تأسف است که فارس با پتانسیل بالایی که در عرصه علمی دارد و با این داشته‌های ارزشمند علمی نتوانسته در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در کسب رتبه‌های برتر موفق عمل کند.

رزمجو ادامه داد: به اعتقاد بنده استان فارس به جای اینکه رویکردی علمی را دنبال کند، به سمت رویکرد سیاسی سوق پیدا کرده و این مسئله  یک آسیب جدی تلقی می‌شود.

او با اعتقاد به اینکه تصمیمات اتخاذ شده از سوی نمایندگان مجلس در امور مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که موجب سیاسی شدن رویکرد آموزشی در استان فارس شده است، گفت: نمایندگان مجلس باید از دخالت در امور اجرایی و مدیریتی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دست بردارند. دخالت نمایندگان مجلس، سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با مشکل روبه رو می‌کند و دانش آموزان نیز از این اتفاق متضرر خواهند شد.

این استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر با دخالت‌های اجرایی و عملیاتی برخی از نمایندگان مجلس مواجه هستیم و باید رویه‌ای تعیین شود که ۱۸ نماینده استان فارس به ویژه نمایندگان شیراز در امور اجرایی و مدیریتی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ورود پیدا نکنند.

رزمجو عنوان کرد: آموزش و پرورش فارس در سه سال گذشته چندین مدیرکل عوض کرده و این یک آسیب جدی است که می‌تواند موجب ضعف سیستم آموزشی و تنزل جایگاه علمی استان فارس‌ در کشور شود.

او با بیان اینکه معلمان و مدیران آموزش و پرورش استان فارس به جای تمرکز بر افزایش سطح علمی دانش آموزان و تلاش برای کسب سهمیه رتبه برتر در کنکور سراسری، بیشتر درگیر امور سیاسی و تغییر و تحول مدیران بوده و هستند،  عدم موفقیت فارس در کسب عنوان برتر در کنکور ۱۴۰۰ را یک تلنگر به جامعه علمی دانست و گفت: متأسفانه استان فارس از نظر کسب رتبه برتر در آزمون ورودی دانشگاه‌ها در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد. باید هوشیار باشیم و هوشمندانه حرکت کنیم. امروز نخبگان، جامعه تعلیم و تربیت و جامعه دانشگاهی باید برای برطرف شدن این مشکل، راهکار ارائه بدهند.

دانشیار دانشگاه شیراز پیشنهاد داد: باید از رویکرد سیاسی فاصله بگیریم و بر روی جامعه علمی سرمایه گذاری کنیم. آموزش و پرورش باید با محوریت کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان فارس یک برنامه راهبردی ارائه بدهد.

او افزود: مدیران مناطق آموزش و پرورش باید در یک دوره کوتاه مدت و با هماهنگی و همفکری با جامعه علمی و دانشگاهی یک برنامه عملیاتی ارائه بدهند. باید یک اقدام علمی و عملیاتی صورت بگیرد تا بتوانیم در کنکور ۱۴۰۱ شاهد عملکرد بهتری از سوی دانش آموزان فارس باشیم.

رزمجو ادامه داد: آموزش و پرورش باید پلتفرمی طراحی و درصدی را برای کسب سهمیه نفرات برتر در کنکور پیش بینی کند. به عنوان مثال اعلام کند که در سال آینده حداقل پنج یا هفت درصد از سهمیه نفرات برتر کنکور را به خود اختصاص می‌دهد.

او اضافه کرد: برای تحقق این امر آموزش و پرورش باید با توجه به تعداد مدارس در سطح استان فارس و دانش آموزانی که قصد دارند از این مدارس در کنکور شرکت کنند، به گزینش دانش آموزانی بپردازد که از پتانسیل خوبی در عرصه علمی بهره می‌برند.

رزمجو عنوان کرد: بدون شک آموزش و پرورش با شناسایی و هدایت دانش آموزان می‌تواند گام‌های مؤثری را برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور ۱۴۰۱ بردارد. البته برای گزینش دانش آموزان باید رعایت عدالت شرط اصلی باشد.

او با تأکید بر اینکه دانش آموزان باید با عدالت و بر اساس توانایی‌هایشان شناسایی شوند و سپس با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف آنها را هدایت کنیم‌، گفت: حتی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان می‌توانیم آنها را مورد حمایت معنوی و مالی قرار بدهیم و تسهیلاتی را برای دانش آموزان منتخب در نظر بگیریم. تهیه تجهیزات و امکاناتی از جمله لپ تاپ، کتاب‌های کمک درسی، کمک‌های مالی در طول دوران تحصیل و فراهم کردن شرایط استفاده از کتابخانه به صورت رایگان می‌تواند کمک شایانی به ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان برای کسب موفقیت در کنکور کند.

دیدگاه