آغاز برداشت انجیر در استهبان

  • 12 مرداد 1400 - 12:18
آغاز برداشت انجیر در استهبان

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: امسال برداشت انجیر در استهبان زودتر انجام می شود و پیش بینی می شود از ۲۴ هزار هکتار در سال جاری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انجیر برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اعیان منش افزود: انجیر تازه خوری در استهبان از اواخر تیر ماه شروع به برداشت شده ولی بدلیل شرایط خاص نگهداری به ندرت انجام می‌شود و عمدتاً باغداران انجیر بصورت خشک شده برداشت می‌کنند که قابلیت ماندگاری بالایی دارد و تا چندین ماه با کیفیت بالا می‌توان نگهداری کرد.

اعیان منش اظهار داشت: ۸۰ درصد انجیر استهبان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ویتنام، هنگ کنگ، چین و روسیه صادر می‌شود و مابقی در داخل مصرف می‌شود.

این مقام مسئول افزود: ۱۸ کارگاه فرآوری و بسته بندی انجیر در استهبان بصورت فعال مشغول بکارند که بیش از ۲ هزار نفر بصورت مستقیم و ۴ هزار نفر غیر مستقیم اشتغال دارند و محصولات انجیر بسته بندی شده، کلوچه، شربت، مسقطی، مارمالاد و پودر معجون انجیر را به بازار عرضه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان در خصوص کاهش برداشت محصول انجیر امسال اعلام کرد: از آنجایی که انجیرستان های استهبان دیم است و تنها از طریق نزولات آسمانی آبیاری می‌شود و در سال زراعی جاری سرمازدگی در فصل بهار، بارندگی کمتر از حد نرمال و گرمای بی سابقه هوا در اوایل تابستان باعث شد با کاهش ۵۰ درصدی برداشت محصول روبرو شویم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل مبارزه با خشکسالی در فروردین ماه تدوین و در اختیار باغداران قرار گرفته و باغداران باید موارد مطرح شده در دستورالعمل را در باغات خود پیاده سازی کنند تا درختان انجیر از آسیب خشکسالی بیشتر در امان باشند.

اعیان منش با تاکید بر کیفیت انجیر تولیدی در استهبان اضافه کرد: انجیر استهبان از بهترین انواع انجیر خشک در دنیا محسوب می‌شود و از لحاظ طعم و خاصیت شناخته شده و سطح انجیرستان های استهبان به همراه درختان غیر بارور ۲۶ هزار هکتار است و برداشت انجیر در این شهرستان تا اواسط مهرماه ادامه دارد و طبق پیش بینی‌های انجام شده حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن برداشت خواهد شد.

دیدگاه