راه‌آهن یزد-اقلید امروز افتتاح می‌شود

  • 07 مرداد 1400 - 6:39
راه‌آهن یزد-اقلید امروز افتتاح می‌شود

استاندار فارس گفت: راه‌آهن یزد– اقلید پنجشنبه در آیین ویدیوکنفرانس با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به‌ بهره‌برداری می‌رسد و مسیر ریلی استان فارس به استان‌های شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

عنایت الله رحیمی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گام نخست، ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهرهای یزد و اقلید در شمال استان فارس و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی افتتاح می‌شود.
وی اظهار داشت:‌ همزمان با افتتاح این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعه ای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه،‌ ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهره‌برداری می‌رسند.

استاندار فارس، ارزش روز هزینه ساخت فاز نخست بهره برداری این طرح را افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:‌ در این مرحله، بیش از ۳۳ هزار تن ریل، ۴۷۰ هزار قطعه تراورس و ادوات متناظر، افزون بر ۷.۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۱.۹ میلیون و۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی به کار رفته است.
رحیمی یادآور شد: با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق – جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استان های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاهش می‌یابد.
استاندار فارس خاطرنشان کرد:  این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است و در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه‌آهن کشور، محقق خواهد شد.

اتصال ریلی مثلت گردشگری: شیراز، اصفهان و یزد
عملیات اجرایی راه‌آهن اقلید – یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شده بود.
به گفته مجری راه آهن یزد – اقلید فارس، ۲۴۵ کیلومتر طول این مسیر در یزد و بقیه در حوزه استحفاطی فارس قرار دارد.
محمد منجمی پیش از این در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: ایستگاه های ابرکوه و مهریز به عنوان ایستگاه های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح  در استان فارس است.
به گفته وی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند.
منجمی ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.
منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می دهد.
وی افزود: با بهره برداری از راه آهن یزد – اقلید، مسیر ریلی شیراز – مشهد حدود ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود و این مهم مدت زمان سفر را چهار ساعت کاهش می دهد.
همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در بازدید از روند احداث راه‌آهن اقلید- یزد گفت:‌ نخستین قطار در این مسیر ریلی ۲۷۰ کیلومتری، قبل از پایان فعالیت دولت دوازدهم به حرکت خواهد افتاد و مردم از مواهب آن برخوردار خواهند شد.
تکمیل کریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی کشور و احیای بندر خشک، معادن سنگ آهن کنستانتره اسمالون، خاک نسوز آماکو و قلدسپات چغاک سرخ از دیگر اهداف طرح احداث خط ریلی اقلید – یزد ذکر شده است.

دیدگاه