۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی شیراز اختصاص یافت

  • 23 تیر 1400 - 9:48
۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی شیراز اختصاص یافت

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز از اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای محلات تاریخی شیراز به ویژه سنگ سیاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سفر همیشه رفتن از نقطه به نقطه جغرافیایی دیگر نیست گاه با عبور از کوچه پس کوچه‌های قدیمی و تاریخی می‌توان در زمان سفر کرد. چشم‌ها را بست به زمانی رفت که از زندگی ماشینی، سرعت و تکنولوژی خبری نبود اما خانه‌ها و کوچه‌ها بوی زندگی می‌داد. 

کمتر کسی را دیده‌ام که با وارد شدن به یکی از این خانه‌های تاریخی مدهوش زیبایی و صفای آن نشود. هشتی زیبای و ورودی خانه‌ها  که فضای درونی خانه را از دیدرس اهالی کوچه و خیابان حفظ می‌کرده و گاه حوضی کوچک نیز در وسط آن خودنمایی می‌کند. 

حیاط دلنواز خانه با باغچه‌های کوچک و بزرگ و حوضی آبی رنگ که در وسط خانه قرار دارد و امروز چشم هر ببیننده‌ و گردشگری را می‌نوازد و ذهن را به تاریخ و گذشته می‌برد.

شیشه‌های رنگی پنجره‌های اُرسی نام خانه‌ها که نه تنها با تابش آفتاب زیبایی منحصر به فرد به خانه‌ها می‌داد و روح انسان را نوازش می‌کرد بلکه مانعی برای ورود حشرات به درون خانه بود. فضایی که بیرونی خانه نامیده می‌شود و محلی برای مهمانی‌ها و دیدارهای رسمی بوده است و اندرونی خانه که فضایی مختص بانوان است و غیرمحارم به این نقطه راهی نداشتند. 

 زیرزمین‌های خنک و دلنواز خانه که با ازاره‌های مشبک پوشیده شده تا در روز با نور خورشید روشن شود و محلی برای ذخیره مواد غذایی بوده است. اینها تنها بخشی از زیبایی‌های خانه‌های تاریخی بافت تاریخی شیراز است و بگذریم از کوچه‌ هفت پیچ و خانه پنج دری و طاق‌های منحصر به فرد و سقاخانه‌هایی که این روزها جز اندک نشانی از آن‌ها نمانده است. 

مهدی قلندری شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح اقداماتی پرداخت که برای احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی انجام شده است. وی با بیان اینکه بافت فرهنگی و تاریخی شیراز یکی از بافت‌های با ارزش شهرهای تاریخی کشور است که جایگاه مهمی در ایفای نقش هویتی مردم شهر دارد اظهار داشت: اهمیت دادن همه دستگاه‌ها به این بافت چه دستگاه‌های اجرایی و چه دستگاه‌های که به عنوان ستادی هستند به احیای بخشی از هویت شهری شیراز کمک می‌کند.

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز  گفت: با توجه به وظیفه شهرداری در احیای بافت تاریخی تلاش کردیم که در راستای احیای بافت تاریخی کمکی نیز به ساکنان و بهره‌برداران اینجا شود بنابراین شعاری تهیه کردیم که فاصله بین ساکنان و بهره‌برداران کمتر شود و سکونت و مسائل سکونتی ارزش بیشتری پیدا کند.

قلندری افزود: شعار این بود که گردشگری عامل محرک توسعه زیستی است یعنی صرفا به دنبال مسائل گردشگری برای این بافت نیستیم و صرفا هم به دنبال مسائل سکونتی نیستیم می‌خواهیم از گردشگری به عنوان یک عامل محرک زیست در این محدوده استفاده کنیم. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جامع از سال ۹۸ تاکنون بیان کرد:  سال ۹۸ یک برنامه‌ریزی جامع را در بافت تاریخی و فرهنگی اجرا کردیم که حاصل آن برنامه‌ریزی بعد از یک سال پروژه‌های عمرانی است که گسترش پیدا کرده و مواردی از احیای و مرمت نیز در حال شکل گیری است. 

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز با بیان اینکه سال ۹۹ شهرداری را قانع کردیم که اینجا دارای اهمیت است و بودجه‌ریزی بهتری برای این بافت انجام دهد، عنوان کرد: نگاه موافقی در این زمینه وجود داشت و بودجه‌ای بهتری به ما تعلق دادند و در همان سال روی ۳ محله بافتی برنامه‌ریزی کردیم که البته در اصل این ۳ محله ۶ محله تاریخی قرار دارد.

قلندری تصریح کرد: محله نخست درب شازده است که پروژه زندیه در آن در حال اجرا است، زمینه گردشگری دارد و سکونتش کمتر است. محله سنگ سیاه که گردشگری و سکونت با هم هستندو محله لب آب که سکونت غالب است و بیشتر اهالی قدیمی هستند که برای آنها هم برنامه‌ریزی کردیم. 

وی با بیان اینکه محله لب آب را به عنوان نخستین محله شروع کردیم، گفت: کف سازی‌ها سال گذشته شروع شد و یکی از اتفاقات خوبی که افتاد تمام زیرساخت‌های دستگاه‌های خدمات رسان تغییر کرده است. زیرساخت آب، برق و مخابرات و کابل نوری در مسیر تغییر قرار گرفت که آب انجام شده و بقیه در دست اقدام است. 

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز افزود: فاضلاب برای نخستین بار در این محدوده آمد، شیرهای هیدرانت در این محدوده قرار گرفت، شیرهای هیدرانت شیرهای آتش‌نشانی هستند که به دلیل نوع بافت که ماشین نمی‌تواند عبور کند وقتی اتفاقی بیفتد با استفاده از این شیرها کارهای ایمنی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه در محله لب آب چندین پارک کوچک با عنوان پارک‌های جیبی در حال احداث است، گفت: این پارک‌ها با نظر اهالی نوع کاربری‌اش مشخص می‌شود حتی اهالی برای پارک‌ها پیشنهاد کارآفرینی، برای خانواده‌ها و کودکان دادند. 

قلندری با بیان اینکه گذرهای اطراف ارگ کریم خان به دلیل اهمیت مجموعه زندیه و ثبت جهانی آن اولویت اساسی دارد، عنوان کرد: با اقداماتی که شده قدم‌هایی را به سمت ثبت جهانی برمی‌داریم که این مجموعه ثبت شود. 

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز با اشاره به محله سنگ سیاه گفت: در این محله 6 مرکز محله دیده شده که البته این محله ترکیب ۵ محله تاریخی است و مجموعه روی هم سنگ سیاه نامیده شده است. نخستین مرکز محله از ورودی خیابان شهید دستغیب مقبره بی بی دختران است که شروع شده و پروژه بهسازی آن در حال انجام است. 

وی افزود: مسجد مشیر، آرامگاه سیبویه، سید تاج الدین غریب و مسجد بغدادی و مجموعه بصیرالسلطنه اینها مرکز محله‌هایی است که برای بهسازی مجموعه سنگ سیاه در نظر گرفته شده است. 

قلندری با بیان اینکه در مراکز محله کارهای ابنیه و کالبدی را کامل انجام می‌دهیم علاوه بر آن فعالیت‌هایی را شکل می‌دهیم که باعث زندگی مجدد و رونق آن اطراف می‌شود، گفت:  برای هر کدام از این محله‌ها سال گذشته ۳۰ درصد پهنه را برای مرمت در نظر گرفته بودیم که ۳۰ درصد محله لب آب تمام شده و محله درب شازده رو به تکمیل است در سنگ سیاه هم ۳۰ درصد تمام شده و گذر اصلی شروع شده است. 

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز با اشاره به ۳۰ درصد پهنه محله سنگ سیاه بیان کرد: این ۳۰ درصدی که تمام شده شامل طاق و کوچه شوریده، کوچه هفت پیج و افشار و حاج زینل است که همه تمام شده و بسیار فضای زیبایی ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه گام بعدی برای ۱۴۰۰ گسترش همین پروژه‌ها در کل مناطق شهر تاریخی شیراز است، اظهار داشت: ۱۱ محله بافت تاریخی امسال برنامه‌ریزی کردیم به لحاظ عمرانی و بودجه‌ای گسترش دهیم و امسال همه دستگاه‌ها هم آمدند تا زیرساخت‌ها را تغییر دهند و اتفاقات جدیدی بیفتد. 

قلندری با بیان اینکه در این بافت تاریخی هتل و پساب زیاد شده است، بیان کرد: خروج فاضلاب هم به لحاظ ایمنی بافت و هم از جهات دیگر مهم‌تر بود تا اینکه به صورت زیرزمینی دفع شود، یا اینکه ترکیدگی لوله یک گذر تاریخی یا بنا را خراب می‌کرد اما با تغییر شبکه‌ها خروج فاضلاب را در سطح بستر نداریم. 

شهردار بافت فرهنگی و تاریخی شیراز با بیان اینکه بعد از پروژه‌های عمرانی بحث نورپردازی و گل آرایی و توسعه فضای سبز حتی برای پرنده‌های درون بافت هم برنامه داریم، گفت: برای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بودجه ۵ برابر افزایش پیدا کرد و سال جاری نیز نسبت به سال ۹۸ که نخستین فاز بود ۸ برابر شده است. 

وی با بیان اینکه بودجه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد بوده و امسال ۱۶۰ میلیارد تا متمم اختصاص یافته است، بیان کرد: درخواست ما ۲۶۰ میلیارد بود که به دلیل شرایط سخت بودجه‌ریزی روی ۱۶۰ میلیارد قانع شدیم تا مابقی بعد از متمم جذب شود. 

دیدگاه