افزایش ۵۲ درصدی کشفیات قاچاق در فارس

  • 14 تیر 1400 - 16:34
افزایش ۵۲ درصدی کشفیات قاچاق در فارس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: طی دو ماه نخست امسال ۹۴۷ میلیارد ریال کالا در این استان به ظن قاچاق بودن کشف شده که این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته است.

سید احمد احمدی‌زاده گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید داخل و به ویژه در نامگذاری امسال که به پشتیبانی و مانع زدایی از تولید داخل نیز اشاره مستقیم داشتند، برخورد با قاچاق کالا به عنوان یکی از موانع جدی پیش روی رونق تولید باید بیش از پیش در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، احمدی‌زاده یکی از اقدامات انجام شده در راستای مقابله با کالای قاچاق را راه‌اندازی سامانه جامع انبارها و ملزم کردن انبارداران به ثبت مشخصات انبار و کالای موجود در آن در این سامانه دانست و ادامه داد: استان فارس هم‌اینک با ثبت ۱۶۵ هزار واحد انبار در سامانه جامع انبارها رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: چنانچه مشخصات انبارها در سامانه مذکور ثبت نشود کالاهای موجود در آن مشمول احتکار یا کالای قاچاق خواهد شد.

احمدی‌زاده گفت: بنا به اعلام نیروی انتظامی، دود دو ماه نخست امسال ۹۴۷ میلیارد ریال کالا در این استان به ظن قاچاق بودن کشف شده که این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد رشد داشته است.

او افزود: همچنین در بحث تعداد پرونده‌های مرتبط با قاچاق کالا نیز پارسال پنج هزار و ۶۰۰ پرونده در استان تشکیل شد که نسبت به سال ۹۸ کاهش هفت درصدی داشته است.

معاون استاندار فارس اضافه کرد: از مجموع پنج هزار و ۶۰۰ پرونده مذکور، پنج هزار و ۳۳۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد نیز برای سه هزار و ۷۴۴ پرونده (حبس یا جریمه) به میزان سه هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال حکم صادر شده که نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۲ درصدی داشته است.

احمدی‌زاده گفت: همچنین یک هزار و ۱۰۵ پرونده نیز که حکم برائت دریافت کرده‌اند که کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان با تهیه لایحه تجدید نظر خواهی به ۹۰ حکم برائت اعتراض کرده است.

او افزود: در سه ماهه اول امسال در مجموع یک هزار و ۵۷۱ پرونده مرتبط با قاچاق کالا و ارز در استان تشکیل شده که از این تعداد برای یک هزار و ۵۷ پرونده به ارزش بالغ بر ۷۷۴ میلیارد ریال حکم صادر شده (۱۳۲ درصد رشد نسبت به سه ماهه نخست ۹۸)، ۱۹۷ پرونده برائت یافته و ۲۰۰ پرونده هم در حال رسیدگی است.

احمدی‌زاده با بیان اینکه از مجموع ۷۷۴ میلیارد ریال جریمه احکام صادر شده، ۱۵۷ میلیارد ریال آن وصول شده که در این زمینه نیز نسبت به سه ماهه سال ۹۸ رشد ۱۵۱ درصدی داشته است، گفت: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در کمیته جلوگیری از رسوب کالا، تکلیف افزون بر ۱۲ هزار پرونده را مشخص کردیم.

امحای ۱۱۰ تن کالای قاچاق در سال ۹۹

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس افزود: طی سال ۹۹ افزون بر ۱۱۰ هزار تن کالای قاچاق به ارزش ۲۸ میلیارد ریال و ظرف سه ماه نخست امسال نیز ۳۰ تن کالا به ارزش حدود چهار میلیارد ریال در استان امحا شد.

احمدی‌زاده، ضمن تاکید بر لزوم توجه خریداران کالاهای مشمول رجیستری مانند ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار، تلفن همراه و تبلت گفت: خریداران این کالاها باید ضمن استعلام اصالت این کالاها از طریق شماره *۷۷۷۷# یا از طریق سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir نسبت به فعال سازی به موقع آن اقدام کنند تا کالای آنها غیر قابل استفاده نشود.

او بیان کرد: ریجیستری این کالاها کمک بسیاری به جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه تلفن همراه کرد و به نحوی که امروز ۹۵ درصد تلفن همراه از طریق مبادی قانونی وارد کشور می‌شود و شهروندان با خیال آسوده نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

لزوم جمع آوری تابلوهای برندهای پوشاک قاچاق 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، با اشاره لزوم جمع آوری پوشاک خارجی برند قاچاق از فروشگاه‌های شهر گفت: این اقدام با هدف مقابله با قاچاق پوشاک خارجی و حمایت از تولید داخل انجام می‌شود و فروشندگان این کالاها تا پایان تیرماه جاری فرصت دارند که نسبت به جمع آوری کالاهای قاچاق و تابلو و تبلیغات مرتبط با آن اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در خصوص اقدامات انجام شده در جهت مقابله با قاچاق دام نیز گفت: در استان فارس حدود هفت میلیون دام سبک و ۴۰۰ هزار دام سنگین وجود دارد که به منظور ضابطه مند کردن جا به جایی و جلوگیری از قاچاق آنها، دام ها باید در زمان جا به جایی پلاک گذاری شده باشند.

احمدی‌زاده افزود: تاکنون سه میلیون دام سبک و سنگین در استان پلاک گذاری شده و چنانچه دامی بدون پلاک گذاری از مکانی به مکان دیگر جا به جا شود مشمول قاچاق کالا خواهد بود.

او اظهار کرد: طی سال ۹۹ در استان نیروی انتظامی ۱۴ هزار و ۲۳۵ راس دام به ارزش اولیه ۴۵۳ میلیارد ریال را به ظن قاچاق بودن کشف کرد و برای ۲۷۶ متهم ۲۳۶ پرونده تشکیل شد.

احمدی‌زاده بیان کرد: طی سه ماه امسال نیز در استان چهار هزار و ۵۸۶ راس دام به ارزش اولیه ۱۶۴ میلیارد ریال توسط نیروی انتظامی کشف و در همین ارتباط ۱۳۶ پرونده نیز برای ۱۷۲ متهم تشکیل شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: به دارندگان دام سبک و سنگین توصیه می‌شود در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پلاک کوبی دام‌های خود اقدام کنند تا در زمان جا به جایی با مشکل مواجه نشوند و دام آنها نیز کالای قاچاق قلمداد نشود.

دیدگاه