تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

کمبود آب در شیراز داریم اما جیره‌بندی نه

  • 06 تیر 1400 - 11:55
کمبود آب در شیراز داریم اما جیره‌بندی نه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز تاکید کرد که علیرغم کمبود منابع تامین آب شرب بهداشتی، تابستان امسال، آب در این کلانشهر جیره‌بندی نخواهد شد، هرچند امکان دارد به دلایل فنی، قطع آب با اعلام قبلی، وجود داشته باشد.

بهمن بهروزی شنبه ۵ تیرماه، در یک کنفرانس خبری، با اشاره به اینکه شرکت آبفای شیراز، قبل از فرارسیدن فصل گرما و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و احتمال مواجهه با مشکل تامین آب، تدابیری را برای تامین آب شرب شهروندان اندیشیده و اجرایی کرده بود، گفت: ما از سال گذشته این وضعیت را پیش بینی و اقداماتی را برای تامین و انتقال و توزیع آب مورد نیاز، اجرایی کرده بودیم.

وی افزود: از سال ۹۹ تاکنون با اقدامات انجام شده  بیش از ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تولید آب اضافه کرده‌ایم که بخشی از آن از آب‌های سطحی و بخشی دیگر از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

بهروزی با اشاره به اینکه بارندگی نسبت به میانگین سال گذشته حدود ۶۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است، وضعیت منابع آب را قرمز توصیف و خاطرنشان کرد: با کاهش بارندگی‌ها و با تلاش‌ همکاران توزیع آب به‌صورت بهینه انجام‌شده اما باید توجه داشت که مدیریت مصرف بدست همشهریان است و با توجه به اینکه در کلان‌شهر شیراز عمده آب مصرفی از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود عدم مدیریت مصرف ، منابع زیرزمینی را تحدید می‌کند.

مدیرعامل آبفا شیراز به تعریف تنش آبی و تساوی میزان تولید و مصرف آب پرداخت و شرایط شیراز را در این موقعیت توصیف و اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۸۰ شهر در کشور در وضعیت تنش آبی قرار دارند و بخش زیادی از مناطق کشور نیز در وضعیت بحران قرارگرفته‌اند که برون‌رفت از وضعیت بحران جز با تلاش شبانه‌روزی همکاران محقق نمی‌شد.

وی برای گذر از تنش آبی پیش رودست یاری به‌سوی مردم برای مدیریت مصرف و اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی دراز کرد و گفت: به هدر رفت آب در نشتی کولرها و ایجاد سایه بان آنها  توجه شود چرا که کولرها مصرف آب را بسیار تشدید می کنند.

بهروزی تأکید کرد: رعایت و مدیریت تنها ۱۰ درصد آب در سال جاری به عبور از شرایط تنش کمک می‌کند اگر مصرف مدیرت نشود بخشی از مردم با کمبود آب مواجه  خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود ۵۷۰ لیتر کمبود آب در شیراز وجود دارد، گفت: بیش از ۴۶ کیلومتر خطوط اصلی آب‌رسانی سال گذشته اجرا و مخازنی احداث شده و فاز یک خط دوم انتقال آب از درودزن به شیراز، اجرایی و حدود ۷۰۰ لیتر آب در این فاز در مخزن دوکوهک تحویل شده است که به جنوب شیراز منتقل می‌شود.

وی افزود: با اقدامات انجام شده، خوشبختانه امسال جیره‌بندی اصلاً در دستور کار نیست، اما از شهروندان درخواست داریم که موضوع مدیریت مصرف را به جد در دستور کار قرار دهند تا با کمترین مشکل، تامین آب شرب بهداشتی، امکانپذیر باشد.

 رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آبفا شیراز به یکپارچه‌سازی شرکت‌های شهری و روستایی اشاره داشت و افزود: از ابتدای سال ۹۹ شرکت آب و فاضلاب یکپارچه تشکیل شد که ۱۵۷ روستا تحت پوشش این شرکت قرار گرفت  و در این راستا خدمات ما به حوزه روستاها تسری پیدا کرده است.

 وی گفت: تمام تلاش ما این است که سطح خدمات در شهر و روستا یکسان باشد و خدمات مطلوب و مستمر به شهروندان ارائه شود.

بهروزی همچنین گفت: در حوزه فاضلاب ۲ تصفیه‌خانه بزرگ در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه امسال، برنامه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی مدول‌های ۳ و ۴ تصفیه‌خانه شماره ۲ مد نظر است، گفت: تصفیه‌خانه غرب صدرا در مرحله انتخاب پیمانکار است که در آینده نزدیک کلنگ زنی خواهد شد.

دیدگاه