مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک تمدید شد

  • 03 تیر 1400 - 14:49
مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک تمدید شد

مدیرکل راه و شهرسازی فارس از تمدید مهلت ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی سرپرستان خانوار تا پایان مهرماه امسال خبر داد.

جعفر زاهدی گفت: پیش از این ۱۹ خردادماه آخرین فرصت برای ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان اعلام شده بود که با توجه به اتمام این زمان، بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی مهلت خود اظهاری و ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها توسط سرپرستان خانوار تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی فارس، زاهدی افزود: افراد جامانده از ثبت نام می‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی‌شان، اطلاعات ملکی و سکونتی خود را در این سامانه درج کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: افزایش مهلت زمانی ثبت نام از سوی وزارت راه و شهرسازی از چند روز قبل به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شده بود که در جلسه هفتاد و دوم ستاد ملی کرونا و در جهت کاهش ازدحام و مراجعات حضوری مردم به مراجع ذی‌ربط برای ثبت اطلاعات، تمدید این زمان مورد موافقت قرار گرفت.

زاهدی بیان کرد: براساس الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir ثبت کنند.

او خاطرنشان کرد: برابر اعلام وزارت متبوعه پس از ثبت نام افراد در سامانه، کد یکتایی (آدرس الکترونیک خانوار) برایشان صادر می‌شود و زین پس دریافت تمامی خدمات دولتی مبتنی بر این کد یکتا خواهد بود.

به گفته زاهدی، ثبت نکردن یا ثبت کردن مشخصات اشتباه املاک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی به دنبال دارد؛ لذا در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه خالی برای ملک در نظر گرفته می‌شود که برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالانه واحد مسکونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: همچنین ثبت اطلاعات اشتباه، دو برابر این میزان مالیات را به همراه دارد.

دیدگاه