بهسازی قنات‌های شیراز در اولویت کاری شهرداری است

  • 03 تیر 1400 - 11:46
بهسازی قنات‌های شیراز در اولویت کاری شهرداری است

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز، تامین منابع آبی پایدار و ایجاد زیرساخت‌های آبرسانی لازمه حفظ و توسعه فضای سبز دانست و گفت: بهسازی قنوات از اولویت‌های شهرداری شیراز است.

محمدرضا زندیه بیان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز فضای سبز سطح شهر و باغ‌های در اختیار این سازمان از طریق ۱۰۴ حلقه چاه عمیق فعال تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، او افزود: با توجه به کاهش آب دهی چاه‌ها در اثر خشکسالی‌های اخیر و قدمت چاه‌ها، تعدادی از آن‌ها نیاز به جابجایی یا کف شکنی دارند که هر ساله با تخصیص اعتبار لازم، بر اساس اولویت نسبت به جابجایی یا کف شکنی اقدام می‌شود.

زندیه ادامه داد: امسال کف شکنی چاه میدان شهید مطهری و تجهیز و بهر برداری از چاه‌های حفاری شده در بولوار فرهنگ شهر، عادل آباد، دروازه کازرون و شهرک زیبا شهر انجام شد و کف شکنی چاه میدان اطلسی و حفاری چاه‌های بولوار رحمت و شهرک دستخصر انجام خواهد شد. علاوه بر این تعمیر، نگهداری و بهسازی مستمر چاه‌ها از عمده فعالیت‌های سازمان در راستای حفظ شرایط موجود و تامین آب فضای سبز است.

او افزود: حدود ۱۵ رشته قنات فعال در سطح شهر شیراز وجود دارد که جهت آبیاری باغات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در راستای افزایش دبی، لایروبی سالانه و بهسازی قنوات در برنامه سازمان لحاظ می‌شود؛ همچنین پارسال تعدادی از قنوات از جمله قنات‌های سیدی، خیرات، حسن آباد، رضا آباد، کشتکاران و عادل آباد توسط شهرداری لایروبری و بهسازی شد و امسال نیز بهسازی قنوات از اولویت‌های شهرداری است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز  گفت: بدون شک در کنار توسعه فضای سبز تامین زیر ساخت‌های آبرسانی و آبیاری ضرورت دارد، لذا با توجه به توسعه شهری و ایجاد معابر و ساخت و سازهای انجام شده اجرای خطوط انتقال و آبرسانی با مشکلات زیادی مواجه است که شهرداری با تلاش بی وقفه و صرف هزینه‌های زیاد اقدام به اجرای شبکه‌های آبرسانی می‌نماید. در همین راستا خط انتقال آب از چاه کمربندی عادل آباد تا تقاطع غیر همسطح شهیدان یغمور بطول ۴ کیلومتر و تکمیل شبکه‌های آبرسانی در ارتفاعات در حال انجام است.

زندیه همچنین بر افزایش راندمان و عملکرد بهینه با استفاده از توسعه شبکه‌ها و سیستم‌های آبیاری و نظارت هوشمند تاکید کرد و افزود: با انجام این پروژه تلفات مربوط به انتقال آب کاهش و تانکرهای آبرسانی به تدریج حذف میشود.

رئیس سازمان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز اشاره کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از درختکاری‌های انجام شده در ارتفاعات پیرامون شهر تحت پوشش آبیاری قطره‌ای است و تلاش خواهیم کرد تا بزودی تمام درختان کاشته شده در ارتفاعات تحت پوشش قرار گیرد.

زندیه همچنین به باغداران توصیه کرد تا جهت صرفه جویی در مصرف آب نسبت به تسطیح و بهسازی مسیرهای انتقال آب، خشکه بری، حذف علف‌های هرز و پاجوش درختان اقدام کنند.

این مقام مسئول در شهرداری شیراز همچنین از سایر شهروندان خواست با توجه به مشکلات و هزینه‌های بالای آبرسانی با تانکر، با استفاده از پسآب‌های مصارف خانگی این سازمان را در آبیاری درختان معابر یاری کنند.

دیدگاه