درگذشت استاد “سفال و سرامیک” فارس

  • 02 تیر 1400 - 9:34
درگذشت استاد “سفال و سرامیک” فارس

“محمدباقر برکت” از اساتید بنام و پیشکسوت هنر سفال و سرامیک استان فارس و شهرستان استهبان، درگذشت.

محمدباقر برکت، استاد هنر سفالگری و سرامیک و از اهالی شهرستان استهبان استان فارس، سال ۱۳۰۸ چشم به جهان گشود و از نوجوانی، حرفه و هنر اجداد خود را نزد پدر آموخت.

اجداد مرحوم برکت، که خود به نوعی از احیاگران رشته سرامیک به شمار می‌رفت، تا هفت نسل از هنرمندان فعال در عرصه سفالگری و کاشی‌سازی بودند.

برکت که ۸۳ سال از عمر خود را صرف فراگیری و فعالیت و آموزش هنر سفالگری و سرامیک، کرد، در سن ۹۸ سالگی و در زادگاهش دیده از جهان فروبست.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با تسلیت درگذشت این هنرمند حوزه صنایع دستی، گفت: سفال و سرامیک استهبان، از شاخص‌ترین هنرها در زمینه صنایع دستی استان فارس به شمار می‌رود.

جمشید معینی خاطرنشان کرد: استهبان به لحاظ نحوه تولید، تنوع تولید و مواد اولیه موجود در منطقه و کشور منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و به همین دلیل سفال سرامیک آن شهرستان به‌عنوان بخشی از میراث معنوی فارس در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

معینی بیان کرد: ویژگی‌های خاص این نوع صنایع‌دستی در مراحل تولید است، به‌طوری‌که مراحل تولید ظروف سفالی سرامیکی از تهیه ماده ساخت ظروف، نقاشی ظروف و مرحله پخت در یک کارگاه انجام می‌شود.

دیدگاه