تداوم تلاش برای دستگیری شهردار اسبق صدرا

  • 01 تیر 1400 - 13:23
تداوم تلاش برای دستگیری شهردار اسبق صدرا

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای دستگیری شهردار اسبق صدرا به کار گرفته‌ایم، گفت: طی تحقیقات انجام شده احتمالا این متهم در ترکیه حضور دارد، لذا برای دستگیری و بازگرداندن او از طریق پلیس اینترپل در حال رایزنی هستیم.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی دوشنبه ٣١ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسب آغاز هفته قوه قضاییه برگزار شد، با بیان اینکه اکثر اعضای شورای شهر صدرا بازداشت هستند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در کل و دادگستری استان فارس، به تبع سیاست‌های کلان، نسبت به مفسدین هیچگونه گذشت و اغماضی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه عمده بازداشتی‌ها در مورد اعضای شوراهای شهر در استان فارس مربوط به شهر صدرا بوده است، افزود: هم‌اینک در ارتباط با شورای شهرستان‌های فارس و سازمان همیاری شهرداری‌ها در شیراز ۴ نفر، جهرم ۱۸ نفر، مرودشت ۳۳ نفر، صدرا ۲۶ نفر، لارستان یک نفر، زرقان سه نفر و آباده ۱۰ نفر در بازداشت بسر می‌برند.

انتخاباتی امن و گسترده برگزار شد

رئیس کل دادگستری استان فارس، ضمن قدردانی از ملت ایران به واسطه رقم زدن مشارکت گسترده در انتخابات ۲۸ خرداد، با تاکید براینکه در این دوره نیز امنیت کامل در زمان برگزاری انتخابات در استان فارس برقرار بود و شاهد هیچ مشکلی نبودیم، افزود: برگزاری حدود ۵٠٠ جلسه پیشگیری از جرائم انتخاباتی که از بهمن ماه ٩٩ در دستور کار قرار گرفت، دلیل این مهم بود.

موسوی در عین حال از تشکیل ٢٠ پرونده تخلفات تبلیغات انتخاباتی در استان فارس خبر داد و با بیان اینکه در این باره به ١١٠ نفر تذکر داده شد و امید است این پرونده‌ها منجر به کیفر خواست نشود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این انتخابات، علیه ماموران دولت پرونده‌ای تشکیل نشد.

ریشه کنی اطاله دادرسی و کاهش جمعیت کیفری زندان

عالیترین مقام قضایی استان فارس، یکی از مهمترین برنامه‌های دادگستری را ریشه کنی اطاله دادرسی برشمرد و گفت: امروز تقریبا به این مهم دست یافته‌ و اطاله دادرسی را کنترل کرده‌ایم به طوریکه عمده پرونده‌ها در کمتر از سه ماه مختومه می‌شود. از طرفی تعداد پرونده‌ها در شعب مختلف به زیر ۲۰۰ فقره کاهش داشته است.

موسوی همچنین، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را با استفاده از روش‌های قانونی، در دستور کار دانست و ضمن بیان اینکه سال گذشته ٢٠٠ زندانی واجد شرایط با پابند الکترونیکی آزاد شدند، گفت: امسال تلاش خواهیم کرد که این تعداد را به ۲ برابر افزایش دهیم.

تقویت دادرسی الکترونیک

رئیس کل دادگستری استان فارس با یادآوری اینکه شیوع بیماری کرونا، ایجاد کننده مشکلات بسیاری برای جامعه بود، تبدیل این تهدید به فرصت در زمینه قضایی را مد نظر قرار داد و گفت: در دوران شیوع کرونا و با توجه به محدودیت‌های بهداشتی، موضوع دادرسی الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و توفیقات قابل توجهی حاصل شد.

موسوی با بیان اینکه اکنون بخشی از پرونده‌ها با توجه به فراهم بودن زیرساخت، به شکل الکترونیک تحت رسیدگی قرار گرفته و جلسات دادگاه به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: استان فارس در ابلاغ الکترونیکی نیز با آمار ۹۸ درصدی، در کشور پیشتاز است.

کاهش ورودی پرونده‌ها

رئیس کل دادگستری فارس همچنین با بیان اینکه ورودی پرونده‌ها در این استان به کمترین میزان ممکن رسیده است، افزود: اکنون ٢٣ هزار پرونده داریم و موجودی دادگاه‌های تجدیدنظر نیز ٧٠٠ فقره پرونده است، لذا هیچ گونه اطاله دادرسی نداریم.

موسوی با بیان این موضوع که طمع به اراضی استان فارس زیاد است، از آزاد سازی ٢١٠٠ هکتار از اراضی ملی در سال گذشته خبر داد و گفت: از همه مسئولان می‌خواهیم در این باره یاریگر ما باشند.

صلح و سازش

او با بیان اینکه تعداد پرونده‌های معوق و قدیمی در فارس نیز به حداقل ممکن رسیده است، گفت: از هر ١٠٠ فقره پرونده در فارس، ۴٠ فقره منجر به صلح و سازش می‌شود.

موسوی افزود: هفت سال متوالی است که فارس در زمینه بخشش پرونده قتل عمد، رتبه اول را به خود اختصاص داده به طوریکه سال گذشته ۶۱ فقره و از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ فقره پرونده منجر به رهایی قاتل از چوبه دار شده است.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه در دوران کرونا هیچ زندانی که مشکل کرونا داشته باشد، نداشتیم، افزود: ۲۲ هزار زندانی در دوران کرونا در استان به مرخصی رفتند.

موسوی همچنین با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از موارد مورد اهتمام دادگستری بوده است، گفت: در ابتدای کرونا با احیای کارخانه‌ها به همت دادگستری مشکلات تولید ماسک و الکل برطرف شد.همچنین ۱۷۵ کارگاه و شرکت در سال گذشته با ورود دادگستری احیا شد. 

او در پاسخ به سئوالی در مورد تعداد پرونده‌های قضایی مرتبط با فعالیت رسانه‌ای در فارس نیز گفت: علیه هیچ یک از خبرنگاران و عکاسان خبری در فارس طی دو سال گذشته تاکنون پرونده‌ای در دادگاه تشکیل نشده است.

رئیس کل دادگستری فارس در خصوص آخرین وضعیت پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی در استان نیز گفت: حدود ٢٣ مورد دادگاه مفاسد اقتصادی در استان برگزار شده که احکام قطعی اکثر آنها صادر شده است.یک پرونده مربوط به خروج ارز از کشور و دیگری احتکار گندم نیز وجود دارد که منتظر صدور رای قطعی آن هستیم.

دیدگاه