استاندار فارس: توسعه گردشگری در تعامل با دنیا حاصل می‌شود

  • 21 خرداد 1400 - 16:42
استاندار فارس: توسعه گردشگری در تعامل با دنیا حاصل می‌شود

استاندار فارس با بیان اینکه توسعه گردشگری با تعامل با دنیا حاصل خواهد شد، گفت: جایی ما را می پذیرند که ما آنها را بپذیریم.

عنایت‌الله رحیمی پنج‌شنبه ۲۰ خرداد در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی ضمن تقدیر از پیشکسوتان و صنعتگران این حوزه، گفت: قطعاً جایگاه هنرمندانی که خالق آثار ارزشمند هنری هستند و سفیران و آموزگارانی محسوب می‌شوند که باورداشت‌ها، ارزش‌ها و اعتقاداتِ ذوق و هنر ایرانی را به اقصی نقاط جهان معرفی می‌کنند، ارزشمند و قابل تقدیر است. 

او افزود: آنان از افتخارات این ملت و کشورند، چرا که فرهنگ و تمدن کهن این ملت بزرگ و ارزشمند را معرفی می‌کنند.

استاندار فارس، به شرایط فعلی کشور و فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم گریزی زد و گفت: شنیدم و دیدم که کاندیدایی از همین بزرگواران درباره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور و به ویژه فارس اظهاراتی داشتند. بد نبود در این جایگاه از دیدگاه‌های هنرمندان، خالقان صنایع دستی، آشنایان و کسانی که مسلط بر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم هستند استفاده می‌شد و در برنامه‌هایشان از آن اطلاعات و دیدگاه‌ها استفاده می‌کردند؛ تا اینکه عده اندکی اطلاعات غلطی را به آنها بدهند و اظهار نظرهای غیر قابل قبولی را داشته باشند.

رحیمی اضافه کرد: درباره هر توسعه‌ای باید دیدگاه‌های نظری و چارچوب تئوریک خودمان را مشخص و تبیین کنیم و بعد به چارچوب برنامه‌ای و عملی بپردازیم. اگر کسی در مورد پاسارگاد و تخت جمشید به عنوان یادگاران گذشته پر افتخار این ملت اشاره می‌کند، باید زمینه تئوریک و  نظری دیدگاهش را راجع به این موضوع را هم بیان کند.

او با مخاطب قرار دادن برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چه میزان شما اجازه می‌دهید که این مردم به گذشته پر افتخار خود افتخار کنند و هویت ایرانیشان را پاس بدارند؟ آیا این را در تضاد نوع دیدگاهی که دارید می‌بینید؟ اگر در تضاد می‌بینید راهکار و برون رفت آن چیست؟ اگر در تضاد نمی‌بینید راهکار توسعه و پیشرفت آن از چیست؟ کسی که خودش را در قامت تصمیم گیری برای یک ملت ۸۰ میلیون نفری می‌بیند باید این مسائل را تبیین کند. پرداختن به مباحث بسیار پیش پا افتاده با آمارهای بسیار اشتباه و غلط، این جایگاه را در دید کسانی که قضاوت می کنند تنزل می‌دهد نه ارتقاء!

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیازمند این هستیم که بزرگان ما، کسانی که مصمم به حضور در چنین عرصه‌هایی هستند، صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنند؛ ناخواسته و خدایی ناکرده با بیان مطالبی بر شعور مردم توهین نکنند. آنان را به گونه‌ای نپندارند که  گذشته، عملکرد و دیدگاه‌های ما را  نمی‌دانند و آنها را غافل نپندارند.

رحیمی به برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی در حوزه صنایع دستی و گردشگری مجددا اشاره کرد و گفت: در این مورد باید برنامه‌هایشان را مطرح کنند نه اینکه فقط به کلی گویی بپردازند؛ درباره گردشگری و تحریم چه برنامه‌ای دارند؟ گردشگری ما قبل از (همه گیری)کرونا متاثر از تحریم بود بعد از( همه گیری) کرونا هم متاثر از تحریم خواهد بود.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در آیین بزرگداشت این روز گفت: حوزه فرهنگ و هنر همیشه دغدغه اصلی مقام معظم رهبری بوده است و در این میان صنایع و هنرهای دستی که به عنوان ستون فرهنگ این سرزمین و استقلال اقتصادی نیز مطرح است، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

جمشید معینی افزود: امروزه نیز به رغم گسترش محصولات صنعتی در تمام کشورها صنایع دستی نه تنها ارزش خود را از دست نداده است بلکه هر روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

او با بیان اینکه سفره رنگین صنایع دستی ایران هم اکنون هنرمندان بی شماری را مستقیم و غیرمستقیم گرد خود آورده است، گفت: بیش از ۷۰ درصد فعالان صنایع دستی در استان را زنان تشکیل می‌دهند؛ از این رو می‌توان گفت زنان هنرمند فارس بالاترین سهم را در تولید آثار صنایع دستی استان دارند.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس  با ارائه آمار مربوط به فعالیت‌های صنایع و هنر های دستی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹، از جمله صادرات آثار صنایع دستی به ارزش بیش از ۹۹ میلیون دلار و ثبت  شهر جهانی منبت آباده و شهر جهانی صنایع دستی شیراز در یونسکو، اضافه کرد: صنایع دستی زمینه ساز توسعه همه جانبه اقتصادی استان است. 

معینی ابراز امیدواری کرد که با حمایت از تولید، پشتیبانی، برندسازی، مخاطب‌شناسی و بازاریابی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری ایفا شود.

به گزارش ایسنا، آثار فاخر هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی فارس با فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی، بیستم خردادماه، به نمایش گذاشته شد.

دیدگاه