تنش آبی در ۱۹ روستای شیراز

  • 20 خرداد 1400 - 11:31
تنش آبی در ۱۹ روستای شیراز

۱۴ شهر و ۵۵۸ روستای استان فارس در شرایط بحرانی قرار دارند که در این میان در کلانشهر شیراز ۱۹ روستا دارای تنش آبی است که با تانکر آبرسانی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، « تابستان ۱۴۰۰ “خشک‌ترین” سال‌‌ در پنج دهه اخیر خواهد بود» عبارتی که توسط وزیر نیرو در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال مطرح شد که نشان‌دهنده در پیش داشتن تابستانی سخت است.

وزیر نیرو همچنین از تصویب اختصاص بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای طرح‌های آبرسانی فوری و اضطراری در مناطق تحت تنش در همه استان‌های کشور خبر داده است تا این اعتبارات بتواند راهگشای استان‌ها برای حل مشکلات مربوط به آب باشد.

استان فارس نیز از جمله استان‌هایی است که با بحران و تنش آبی روبه‌رو است، براساس آخرین اعلام هواشناسی استان فارس که روز گذشته ۱۷ خردادماه بوده است، میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری ۱۵۴٫۱ میلی‌متر بوده که در مقایسه با میانگین بارندگی در سال زراعی گذشته که ۴۴۸٫۳ میلی‌متر بوده است ۶۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین میانگین بلندمدت بارندگی سال زراعی استان فارس ۲۸۲٫۷ است که نسبت به میانگین بلندمدت سال گذشته ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این یعنی خشکسالی تمام نشده بلکه قوی‌تر از گذشته بازگشته است.

موضوعی که مسعود قطره سامانی مدیرکل هواشناسی استان فارس کاهش بارندگی‌ها را در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه می‌داند که به ویژه در شهرستان‌های جنوبی به شکل بی‌سابقه‌ای خود را نشان می‌دهد.

در کنار کاهش شدید بارندگی‌ها افزایش دما و گرمای بی‌سابقه نیز این امر را تشدید می‌کند به گونه‌ای که به گفته مدیرکل هواشناسی استان فارس در اردیبهشت‌ماه در شورای حفاظت آب استان فارس افزایش یک تا ۱٫۵ درجه بیشتر از نرمال در ماه‌های پیش رو در استان فارس پدیده‌ای قابل انتظار است.

در همین راستا و بر اساس آنچه در شورای حفاظت آب استان اعلام شد ۱۴ شهر و ۵۵۸ روستای استان فارس در شرایط بحرانی قرار دارند و در شیراز هم کمبود آب پیش‌بینی می‌شود چرا که همه دشت‌های استان با افت منابع آبی روبه‌رو هستند و بنابر آنچه در شورای حفاظت آب استان فارس مطرح شد در حال حاضر در کلانشهر شیراز ۱۹ روستا دارای تنش آبی قرار دارد که با تانکر آبرسانی می‌شود.

در همین رابطه بهمن بهروزی مدیرعامل آبفای شهرستان شیراز در گفت‌وگو با تسنیم از فعال بودن ۲۲۷ حلقه چاه برای تامین آب شیراز سخن گفت که از این میان ۲۱ چاه جدید حفر، مهندسی مجدد و بهسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد آب کلانشهر شیراز از آب‌های زیرزمینی و ۲۵ تا ۳۰ درصد هم از آب‌های سطحی تامین می‌شود، خواهان صرفه‌جویی بیشتر مردم و مدیریت مصرف آنها شد.

به گفته مدیرعامل آبفای شهرستان شیراز اگر مردم ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند می‌توانیم تابستان را با حداقل مشکل سپری کنیم اگر رعایت نشود با کمبود روبه‌رو هستیم و این کمبود معادل ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

بهرزوی تامین آب شیراز را از دو منبع زیرزمینی و آب‌های سطحی ذکر می‌کند که تامین از سد نیز در زمره آب‌های سطحی است که از خط دوم انتقال آب از سد درودزن ۲۵ درصد وارد مدار شده و بخشی از آب شیراز نیز از آن طریق تامین می‌شود و مابقی هم سازمان آب در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به گرمای هوا و استفاده از کولرهای آبی به عنوان سیستم سرمایش در منازل گفت: نشتی کولرهای آب چندین برابر مصرف آنها است که هم هزینه آب را بالا می‌برد و هم آب هدر می‌رود و اگر مردم در همین یک مورد مدیریت مصرف داشته باشند، بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود.

محمود رضایی کوچی معاون عمرانی استاندار فارس نیز اعلام کرده که به دلیل کاهش شدید نزولات جوی در سال گذشته، با کاهش شدید منابع آب آشامیدنی و کشاورزی در استان روبه‌رو هستیم و این شرایط در ماه‌های آتی تنش‌های متعددی را به وجود می‌آورد.

با تاکید وی ضرورت دارد که با توجه به کاهش شدید منابع آب در استان، فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از آب و رعایت الگوی مصرف بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاه