افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در شورای شهر شیراز تصویب شد

  • 10 خرداد 1400 - 15:40
افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در شورای شهر شیراز تصویب شد

افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس درون شهری شیراز در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی این شهر مصوب شد، مصوبه‌ای که برای اجرایی شدن نیازمند تایید فرمانداری است.

به گزارش ایرنا،در نخستین دستور کار یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز درباره افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری بررسی شد.
این افزایش نرخ که شامل کرایه جابه‌جایی مسافر در سطح شهر شیراز به‌وسیله ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی می‌شود، با یک ماده‌واحده به تصویب رسید. 
بر این اساس، اگرچه پیشنهاد شهرداری شیراز افزایش ۴۵درصدی نرخ کرایه بود، شوراییان تنها با افزایش ۱۵درصدی آن موافقت کردند.
طبق ماده‌واحده این مصوبه، نرخ کرایه کارتی خطوط روزانه، شبانه و دربستی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به میزان ۱۵درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت. 
در نخستین تبصره این مصوبه عنوان شده است که در صورت خرابی دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، نباید از مسافران کرایه‌ای دریافت شود و شهرداری موظف است این موضوع را به نحو مقتضی به ناوگان اطلاع‌رسانی کند. 
در تبصره دوم نیز عنوان شده که به‌ازای هر تراکنش پرداخت الکترونیک کرایه (بر مبنای نفر-سفر) در ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس، مبلغ ۵۰۰ریال به نرخ کرایه مسافر اضافه شود و شهرداری می‌بایست درآمد حاصل را به‌منظور ایجاد و توسعه زیرساخت سامانه پرداخت الکترونیک هزینه کند. 
در نهایت، طبق این مصوبه مبلغ ۵هزار ریال به نرخ کرایه نقدی خطوط روزانه ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس اضافه شد.
اما درخصوص نرخ کرایه تاکسی گردشی، ورودی و کورس اول مبلغ ۲۰هزار ریال و برای کورس‌های بعدی مبلغ ۱۵هزار ریال تعیین شد.
نرخ کرایه تاکسی‌های ویژه فرودگاه، تاکسی بی‌سیم، تاکسی ترمینال، راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز درمقایسه با سال ۱۳۹۹، با  ۲۵درصد افزایش همراه شد. 
تبصره سوم این مصوبه عنوان می‌کند که نرخ کرایه تاکسی‌های فعال در فرودگاه شیراز، تاکسی بی‌سیم، ترمینال‌های مسافربری، تاکسی راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل مشمول ۲۰درصد افزایش از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۶ صبح می‌شود. 
در تبصره چهارم بیان شده است که در صورت راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیک در ناوگان تاکسیرانی، به‌ازای هر تراکنش پرداخت الکترونیک کرایه (بر اساس نفرسفر)، در تاکسی مبلغ ۵۰۰ریال باهدف توسعه زیرساخت‌های مربوط به نرخ کرایه اضافه شود. همچنین، سازمان حمل‌ونقل مسافر می‌تواند در صورت افزایش یا کاهش طول خطوط اتوبوس و مینی‌بوس و نیز راه‌اندازی خطوط جدید، نرخ کرایه را متناسب با خطوط هم‌عرض و بر اساس ورودی و طول پیمایش تعیین کند. 
در ادامه عنوان شد که از تاریخ تصویب این مصوبه، دیگر مصوبات مغایر با آن لغو و فاقد اثر خواهد بود. 
دومین دستور کار شورای شهر شیراز در این جلسه به لایحه یک‌فوریتی شهرداری این شهر درباره افزایش سرمایه شهرداری در بانک شهر اختصاص یافت که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا در صحن ارائه شد. 
بر اساس ماده‌ واحده این مصوبه، به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که با حفظ حداقل ۷درصد مالکیت کل سهام بانک شهر، نسبت به افزایش سرمایه در بانک یادشده به‌میزان صد درصد اقدام کند. 
دیگر دستور کار جلسه یکصدوهشتادوششم شورای اسلامی شهر شیراز به لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز درباره اخذ مجوز واگذاری عملیات ساخت و توسعه میدان اول میوه و تره‌بار به شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران بدون تشریفات، به‌صورت ۱۰درصد نقدی و۹۰درصدغیرنقدی ارائه شد که باتوجه‌به عدم موافقت اعضای شورا به واگذاری عملیات ساخت و توسعه به صورت ترک تشریفات، لایحه شهرداری بایگانی شد. 
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه، به لایحه یک‌فوریتی شهرداری در زمینه اخذ مجوز واگذاری سرقفلی غرفه‌های طرح توسعه میدان اول میوه‌وتره‌بار پرداختند. این غرفه‌ها که در آینده احداث خواهند شد بر اساس آنچه در این لایحه آمده است، از طریق انتشار آگهی مزایده عمومی بر اساس قیمت پایه هیات کارشناسان رسمی دادگستری، واگذار می‌شود. 
شوراییان مقرر کردند که این موضوع با قید یک‌فوریت برای بررسی به کمیسیون‌های برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا با عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده و سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا باعنوان کمیسیون فرعی رسیدگی‌کننده ارسال شود. 
در دستور کار ششم این جلسه از شورا به  تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر شیراز پرداخته شد؛ ماده واحده مصوبه یادشده، تفریغ بودجه ۱۶میلیارد ریالی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر شیراز درباره هزینه‌کرد قطعی مبلغ ۳۹میلیارد و ۵۰۵میلیون و ۶۷۶هزار و ۲۰۳ریال و مبلغ ۲۱میلیارد و ۴۹۴میلیون و ۳۲۳هزار و ۷۹۷ریال کاهش در مقایسه با بودجه مصوب، به شرح یک جلد دفترچه ممهور به مهر شورا به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.

دیدگاه