تنها ۵ درصد از صنوف فارس خود را با کرونا تطبیق دادند

  • 07 خرداد 1400 - 13:17
تنها ۵ درصد از صنوف فارس خود را با کرونا تطبیق دادند

رئیس اتاق اصناف فارس گفت: تنها ۵ درصد اصناف توانستند خودشان را با شرایط کرونا تطبیق دهند و فعالیت کنند و ۹۵ درصد آنها گرفتار کرونا شدند و ورشکستگی‌های زیادی در خرده‌فروشی داشتیم که اگر اینها بعد از کرونا زمین بخورند به سختی به حالت سابق بازمی‌گردند.

سید محمود هاشمی پنج‌شنبه ۶ خرداد در نشست تخصصی بنکداران مواد غذایی کشور در شیراز با بیان اینکه حدود ۴۶۰ روز از شیوع کرونا می‌گذرد که سخت‌ترین روزها برای اصناف بوده است، اظهار کرد: بخش تولید در این دوران تعطیل نبود و تسهیلات هم دریافت کرد اما اصناف نه تنها تعطیل بودند بلکه تسهیلات هم دریافت نکردند و هر چه در این زمینه برای پرداخت تسهیلات گفته شد در حد حرف باقی‌ ماند. 

او با گلایه از موازی‌کاری صنفی خواستار تدوین قانونی برای جلوگیری از این موضوع شد و عنوان کرد: چرا نهادهای دیگر وارد حوزه کسب و کار اصناف می‌شوند در حال حاضر ۸ برابر نیاز مملکت، اصناف ما تراکم دارند که در درآمدزایی آنها تاثیر منفی دارد. 

رئیس اتاق اصناف فارس گفت: ۱۰ سال است که می‌گویند شهرک‌های صنفی راه‌اندازی کنید و ۱۰ سال است که زمین می‌خریم و اصناف را راه‌اندازی می‌کنیم اما پلمپ می‌کنند و همین باعث شده که تنها یک شهرک راه‌اندازی شود و احداث چند شهرک روی زمین مانده است.

هاشمی با بیان اینکه باید مدیریت بازار را به خود بازار واگذار کنیم دولت با تصدی‌گری بر بازار در واقع رقابت را از بازار گرفته و رقابت منفی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: با تصدی‌گری دولت بر بازار به جایی نمی‌رسیم.

عبدالله رزاق‌منش، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی و بهداشتی و خشکبار شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اهمیت تولید و تاکیدی که مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر بر این موضوع داشتند، دبیرخانه دائمی همایش‌های اتحادیه عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد غذایی، بهداشتی و خشکبار شیراز بر آن شد که با برگزاری این همایش به بررسی و تبیین نقش بازرگان و توزیع کنندگان مواد غذایی در حوزه تولید بپردازد. 

او با اشاره به تشکیل کمیته مشورتی بنکداران در اتاق اصناف ایران، عنوان کرد: در این کمیته مسائل و مشکلات توزیع‌کنندگان مطرح می‌شود و در این مدت با توجه به بیماری کرونا اقدامات موثری نیز انجام شده است. 

رزاق‌منش خاطرنشان کرد: بررسی مقالات و یادداشت‌های دریافت شده توسط دبیرخانه این همایش نیز نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد نظرات و مطالب دریافتی به تشریح موانع و مشکلات حوزه توزیع و تولید پرداخته‌اند.

او با بیان اینکه بخش توزیع به عنوان یکی از بال‌های اصلی بخش تولید باید در معادلات خرد و کلان اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: واقعیت این است که تولیدکننده زمانی می‌تواند سهم مناسب از بازار را کسب کند که توزیع‌کننده به طور کامل از او پشتیبانی کند بر این اساس انتظار داریم مسئولان اجرایی و دست اندرکاران حوزه‌های اقتصادی کشور، توزیع‌کنندگان و بنکداران را به چشم یک واسطه یا دلال نبینند؛ بلکه به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی کشور نگاه کنند که بیش از ۸ هزار قلم کالای داخلی و خارجی را تهیه می‌کنند و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

رزاق‌منش گفت: توزیع‌کنندگان با برخورداری از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور و گردش مالی بسیار بالا، می‌توانند به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در حوزه سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تامین مایحتاج عمومی دیده شوند. 

دیدگاه