قطع برق حوادث مرتبط با آسانسور را افزایش داده است

  • 05 خرداد 1400 - 13:12
قطع برق حوادث مرتبط با آسانسور را افزایش داده است

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با اعلام اینکه قطع برق برنامه‌ریزی شده منجر به افزایش حوادث مرتبط با آسانسور شده است، خواستار توجه شهروندان ساکن یا شاغل در مجتمع‌های مسکونی، برای مواجهه صحیح با این حوادث شد.

محمدهادی قانع گفت: با توجه به قطع مکرر برق در این فصل حوادث آسانسور از بیشترین عملیات های نیروهای آتش نشانان در این روز هاست. از آنجایی که افرادی که سن و سال بالاتری دارند نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند؛ توجه به ایمنی این وسیله بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آتش نشانی شیراز، قانع ادامه داد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد. با توجه به اینکه این روزها قطعی برق در شیراز را شاهد هستیم توجه به این نکات اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز، به شهروندان پیشنهاد کرد که درصورت اطلاع نداشتن شهروندان از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، ترجیحا از آسانسور کمتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورتیکه فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر است، ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد اگر زمانی در آسانسور محبوس شدید هرگز خوف نکنید و نهراسید، اول بر ترس خود غالب شوید سپس دست به اقدامات زیر بزنید؛ زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورید، با استفاده از تلفن همراه خود ، با ۱۲۵ (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) تماس حاصل نمایید ، در غیر این صورت با  ضربه زدن به وسیله دست به شکل یکنواخت  در خواست کمک نمائید در نظر داشته باشید هوا در این فضا به اندازه کافی است ، تمام نمی شود و آسانسور سقوط نمی کند.

قانع اضافه کرد: از ورود اطفال به داخل آسانسور بدون حضور والدین جلوگیری شود و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور به کودکان داده شود، داشتن سیستم برق اضطراری در این روزها که قطعی برق را داریم  در مکان های عمومی ضروری است. همچنین سرویس منظم و بازدیدهای دوره ای توسط سرویس کاران مجاز امری بسیار ضروری است.

او از ساکنان و مالکان ساختمان‌ها درخواست کرد که نسبت به نصب سیستم بلک اوت برروی آسانسور خود اقدام کنند تا در زمان قطع برق کابین آسانسور بدون نیاز به برق به اولین درب خروج هدایت شود.

قانع با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی در زمان حوادث، نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله برای کمک اعزام می‌شوند، گفت: نکات مربوط به ایمنی در روزهایی که با قطع برق مواجه هستیم فقط مربوط به آسانسورها نیست بلکه استفاده نادرست از لوازم برقی نیز می تواند منجر به حوادث شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند اگر از لوازمی مانند اتو و سشوار استفاده می‌کنند در صورت قطع برق حتما آن را از برق جدا کنند تا در زمان اتصال برق منجر به آتش سوزی نشود. تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی خود محافظ تهیه شود تا خسارت ناشی از قطع برق را به حداقل برسانید.

دیدگاه