استاندار فارس: فرصت و ظرفیت احیای بافت تاریخی شیراز وجود دارد

  • 01 خرداد 1400 - 12:19
استاندار فارس: فرصت و ظرفیت احیای بافت تاریخی شیراز وجود دارد

استاندار فارس با بیان اینکه شیراز یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی فرهنگی دارد، گفت: احیای بافت تاریخی این شهر به صورت فرهنگ مبنا بهترین، ماندگارترین و کم هزینه ترین اقدام است و این فرصت و ظرفیت هم اکنون وجود دارد.

 عنایت الله رحیمی در دیدار با امین عارف نیا مدیر عامل صندوق کمک به توسعه فرهنگ و هنر افزود: عدم سرزندگی موجب فراموشی این بافت شده است که این موضوع دارای ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

استاندار فارس با اشاره به این که برنامه جامع مشترک برای ارائه خدمات دستگاه های مسئول به بافت های تاریخی طراحی شده و در چند محله هدف اجرا شده است، افزود: سنگ سیاه یکی از محلات هدف این طرح است که فعالیت های قابل توجهی در آن صورت گرفته و نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.
پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس به نقل از رحیمی با بیان این که خانه ها و آثار تاریخی ارزشمندی در بافت تاریخی شیراز وجود دارد، ادامه داد: خانواده های اصیل شیرازی در این محلات ساکن بوده اند که به دلایل مختلفی مانند فرسودگی، نقل مکان کرده اند و مهاجرت خانواده های اصیل شیراز از بافت تاریخی موجب آسیب دیدن جایگاه و شخصیت اجتماعی بافت تاریخی شده و زمینه رشد آسیب های اجتماعی را فراهم کرده است.

رحیمی اظهارداشت: سرمایه گذاری صندوق کمک به توسعه فرهنگ و هنر و سامانه موسوم به تحفه با ارائه تسهیلات لازم برای فعالیت های هنری در بافت تاریخی شیراز اقدامی اقتصادی است که ایجاد اشتغال را نیز به دنبال خواهد داشت.
استاندار فارس ادامه داد: شیراز در طول سال پذیرای گردشگران خارجی است که علاقه مند به بازدید از بافت تاریخی و آشنایی با تاریخ، ادبیات و رسوم مردم شیراز هستند،بافت تاریخی محل مناسبی برای تبلور شخصیت و هویت فرهنگی شیراز است و فعالیت های هنری مانند نقاشی، خطاطی، موسیقی، انیمیشن، تئاتر، تعزیه، مد و لباس و انواع غذاها و خوراکی های شیراز می تواند در این محیط عرضه شود.
رحیمی رسیدگی به وضعیت فاضلاب، جمع آوری زباله، نوسازی و بهسازی، روشنایی معابر، امنیت و امکانات ارتباطاتی را از الزامات کالبدی احیای بافت تاریخی برشمرد و با تاکید بر این که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، افزود: با فعالیت های هنرمندانه و خلاقانه، بافت تاریخی به بدنه زنده و پررونق شهر بازمی گردد؛ زیرا اقتصاد خلاق حرف اول را در شهرهای تاریخی دنیا می زند.
وی با تاکید بر این که بافت تاریخی شیراز هم اکنون زنده شده و عده ای از ساکنان قدیمی این بافت علاقه مند به بازگشت به این مناطق هستند، گفت: گذرهای تاریخی مختلفی در سطح شهر شیراز برای ایجاد رسته های خاص فعالیت های هنری مناسب هستند که باید با کار فرهنگی زمینه ایجاد و گسترش آن ها را فراهم کنیم.

در این دیدار مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به فقر فضاهای فرهنگی، ایجاد پهنه و گذرهای فرهنگ و هنر را اقدامی راهگشا در احیای بافت تاریخی و توسعه فضاهای فرهنگی برشمرد.

امین عارف نیا گفت: اقدامات انجام شده برای احیای بافت تاریخی شیراز با مشارکت مردم شایسته توجه است و قطعاً حضور اصحاب فرهنگ و هنر در این بافت ارزش آفرین خواهد بود.

تفاهم نامه با شهرداری شیراز برای احیای محله سنگ سیاه 
مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به تفاهم با شهرداری شیراز برای تبدیل محله سنگ سیاه به پهنه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: تسهیل حضور صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری در بازار هنر شیراز می تواند این بازار را به موتور محرک احیای بافت مبدل کند.

عارف نیا تسهیلات در نظر گرفته شده برای اعطا به کارآفرینان فرهنگ و هنر را کمکی موثر برای استقرار صاحبان کسب و کارها در بازار هنر و گذر فرهنگ و هنر دانست و گفت: در مجموع ١٨٠ میلیارد ریال تسهیلات برای علاقه مندان به استقرار و فعالیت در این پهنه اعطا خواهد شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این زمینه اعلام کرد که شهردار شیراز در آیین انعقاد این تفاهم نامه گفت: ایجاد گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه یک ارزش افزوده فرهنگی ویژه را برای محله سنگ سیاه به ارمغان می آورد و  این ارزش افزوده فرهنگی به هویت بخشی بافت تاریخی کمک می کند.

حیدر اسکندرپور افزود: محله تاریخی سنگ سیاه با انجام اقداماتی با هدف به روز کردن اقدامات دستگاه های خدمات رسان همچون زیرزمینی کردن شبکه برق، اجرا و نوسازی شبکه آب، فاضلاب و گاز و سپس کفسازی، بدنه سازی و نورپردازی و نصب شیر آتش نشانی در کوچه ها و گذرها محله سنگ سیاه، ظرف سه ماه آینده به یکی از زیباترین گذرها و مسیرهای بافت تاریخی تبدیل می شود.

وی با یادآوری سالهای پیشین که شاهد تجمع بسیار زیاد معتادان و افراد کارتن خواب در محله تاریخی سنگ سیاه بودیم، گفت: با افتخار می گویم که امروز و با اقدامات انجام شده طی چند سال گذشته، سنگ سیاه به یکی از قطب های قدرتمند اقتصاد گردشگری شیراز تبدیل شده است و با ایجاد گذر فرهنگ و هنر، ارزش افزوده آن افزون تر نیز می شود.

شهردار شیراز ادامه داد: با وجود محدودیت های اقتصادی و شیوع کرونا در کشور اما توانستیم در سال ۹۹ اتفاقات خوبی را برای بافت تاریخی فرهنگی رقم بزنیم و امروز با قاطعیت و استناد به آمار و مستندات اعلام می کنم که اقدامات، پروژه ها و سرمایه گذاری های انجام شده در دو سال گذشته در بافت تاریخی فرهنگی شیراز معادل کل سال های پیشین است.

اسکندرپور با اشاره به اجرای ۳۲ پروژه در بافت تاریخی فرهنگی توسط شهرداری شیراز افزود: مجموعه اقدامات انجام شده در بافت تاریخی منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در آن شده است و این ارزش افزوده باعث افزایش میل حضور به سرمایه گذاری در بافت و بازگشت دوباره ساکنین قدیمی به آنجا هستیم و امیدواریم در آینده با اجرای پروژه های بهسازی و باززنده سازی بافت تاریخی را در فهرست ثبت  یونسکو قرار دهیم.

شهردار شیراز با اشاره به همکاری دستگاه های مختلف برای بهسازی بافت تاریخی فرهنگی گفت: معتقدم امسال یکی از فرهنگی ترین هفته های شیراز را برگزار کردیم. در این هفته با برنامه ریزی های انجام شده و با در نظر گرفتن لزوم کمک به هنرمندانی که در طول مدت شیوع کرونا آسیب های اقتصادی دیدند، سفارش اجرای کارهای فاخر موسیقیایی با موضوع ترانه شیراز، تالیف کتاب در زمینه مکتب شیراز و .. را به هنرمندان دادیم. همچنین با تخصیص اعتباری مناسب آثار هنرمندان تجسمی را خریداری کردیم.

امین عارف‌نیا مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر نیز در این آیین با تشکر از گام هایی که برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در شیراز برداشته شده است، گفت: متاسفانه سرانه فضاهای فرهنگی در ایران با فقر جدی روبرو و حدود ۲۰ سانتی متر برای هر ایرانی است، از این رو نیاز است تا با مشارکت و همدلی بین دولت، بخش عمومی و هنرمندان اقداماتی جهت توسعه فضاهای فرهنگی هنری برداشته شود.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر اضافه کرد: موضوع احداث گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای کشور به ویژه شهرهایی با پیشینه غنی تاریخی همچون شیراز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده بود و در شهرهای تاریخی فضاها و ابنیه ای وجود دارند که می توانیم با ایجاد پیوند بین آنها و هنرمندان، گامی برای توسعه فضاهای فرهنگی برداریم.

عارف نیا افزود: برای اینکه بتوانیم اصحاب فرهنگ و هنر را برای کارآفرینی ترغیب کنیم، تمهیداتی را در نظر گرفته ایم و با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد مجموعا ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به هنرمندان و کسب‌ و کارهایی که در گذر فرهنگ و هنر محله سنگ سیاه حضور پیدا کنند اختصاص می دهیم، این میزان معادل آنچه است که تا امروز در کل کشور به هنرمندان تمهیدات پرداخت شده است.

وی با اعلام اینکه تلاش داریم در مردادماه گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه به بهره‌برداری ‌برسد، گفت: با انعقاد این تفاهم نامه، کسب‌ و کارهای مختلف در گذر فرهنگ و هنر سنگ سیاه مستقر می شوند و اقدام ماندگاری را در شیراز رقم می زنیم.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر اضافه کرد: پیشینه شیراز در حوزه فرهنگی و هنری، ستودنی است و با افتخار به این پیشینه غنی باید برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری تلاش مضاعفی  داشته باشیم.

تفاهم نامه ایجاد گذر فرهنگ و هنر در راستای تسهیل فعالیت هنرمندان است

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین انعقاد تفاهم نامه ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه گفت: این تفاهم نامه در راستای تسهیل فعالیت هنرمندان در بافت تاریخی فرهنگی شیراز منعقد شده است و شهرداری و شهردار شیراز به صورت جدی پیگیر انعقاد این تفاهم نامه بودند.

سهرابی با اشاره به اجرای پروژه های مختلف در بافت تاریخی فرهنگی توسط شهرداری شیراز ادامه داد: اجرای این پروژه ها باعث تحول در بافت شده و و رونق بسیاری را در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: با توجه به خسارت‌هایی که شیوع ویروس کرونا در این دو سال اخیر به حوزه فرهنگ و هنر وارد کرده، امیدوارم با راه اندازی گذر فرهنگ و هنر با همکاری شهرداری شیراز و ارائه تمهیداتی برای کسب و کارهای این حوزه، فرهنگ و هنر شیراز رونقی دوباره پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: همچنین راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر می تواند در کنار سایر پروژه هایی که در این بافت اجرا می شود، باعث رقم خوردن اتفاقات خوبی در محله سنگ سیاه و رونق آن شود و انتظار داریم شهرداری با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارهای هنری و ارائه تسهیلات لازم به هنرمندان را فراهم کند.

فرصت های آموزشی برای آشنایی هنرمندان با موضوع اقتصاد هنر فراهم می شود

هادی شهدوست شیرازی رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: با همفکری و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گذر فرهنگ و هنر در سنگ سیاه به صورت آزمایشی آغاز به کار می کند و به هنرمندان خدمات ارائه می دهد.

شهدوست با ابراز امیدواری از حضور و فعالیت همه هنرمندان در گذر فرهنگ و هنر افزود: شرایط هنرمندان متقاضی در کمیته ای بررسی و سپس افراد واجد شرایط به موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در تهران ارسال می شود و سپس طرح های منتخب برای دریافت تسهیلات با کارمزد پایین به صندوق کارآفرینی امید معرفی می شوند.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به اینکه آیین‌نامه مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد که غرفه‌های سرای هنر در محله سنگ سیاه را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهیم، از این رو برای بهره برداری از این بازار اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کردیم.

وی گفت: همچنین با راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه، فرصت های آموزشی برای آشنایی هنرمندان با موضوع اقتصاد هنر فراهم می شود تا آنها بتوانند با توجه به مقوله اقتصادی فعالیت هنری خود را انجام دهند.

تفاهم نامه همکاری ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه با هدف کمک به توسعه فضاهای فرهنگی و تقویت ظرفیت های مردمی فرهنگ و هنر فی مابین شهرداری شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر منعقد شد.

از جمله اهداف انعقاد این تفاهم نامه می توان به کمک به توسعه فضاهای فرهنگی و هنری، ایجاد مقاصد فراغتی برای شهروندان و گردشگران با کارکرد فرهنگی و هنری، کمک به ایجاد فضاهای عمومی ساده، در دسترس، پویا و سرزنده با مشارکت فعالان فرهنگی و هنرمندان و ارائه تسهیلات بانکی و سایر تسهیل گری های مورد نیاز در گذرهای تاریخی، فرهنگی و هنری شیراز اشاره کرد.

دیدگاه