معاون وزارت ورزش و جوانان: رشد جمعیت کشور در حال منفی شدن است

  • 29 اردیبهشت 1400 - 14:02
معاون وزارت ورزش و جوانان: رشد جمعیت کشور در حال منفی شدن است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه شاهد شکل گیری یک کاهش عجیب در حوزه افزایش جمعیت کشور هستیم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روند به گونه‌ای است که از ۶ ماهه دوم پارسال به این سو در حال رسیدن به یک رشد منفی جمعیت در کشور هستیم.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی تندگویان، سه‌شنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان فارس در شیراز افزود: کرونا هم این کاهش را به شدت افزایش داده است؛ هرچند که بیماری کووید ۱۹ یک معضل جهانی بود اما چون کاهش جمعیت ما یک کاهش بسیار شتاب زده‌ای نسبت به سایر کشورها است این تاثیرگذاری بسیار بیشتر بود.
وی، با بیان اینکه در حال حاضر در یک پنجره طلایی از جمعیت کشور هستیم ادامه داد: امروز جمعیت جوان بزرگترین جمعیت کشور است که باید از این فرصت مناسب به شکل مطلوب استفاده کنیم و اگر این اتفاق نیافتد در نسل‌های آینده با یک چالش مواجه خواهیم شد که هیچ راه حلی هم نخواهد داشت.
او اظهار داشت: اگر امروز به بحث ازدواج و فرزندآوری می‌پردازیم برای دین و وظیفه‌ای است که در قبال دهه‌های آینده داریم و اگر امروز نتوانیم این را خوب مدیریت کنیم با یک چالش بزرگ در حوزه جمعیتی مواجه خواهیم شد.
وی گفت: همه کشورها بحث کاهش جمعیت را دارند اما درصد کاهشی جمعیت آنها در یک قرن اتفاق افتاده در حالی که در کشور ما طی ۲ سه دهه یک کاهش عجیب در حوزه افزایش جمعیت روی داده که برخی به دلیل سیاست‌های غلطی بوده که در گذشته اتخاذ شده است.
او تصریح کرد: تاثیر چالش بزرگ جمعیتی که کرونا ایجاد کرده در ۲ دهه آینده به طور کامل در کشور خود را نشان می‌دهد و ما با زیرساخت‌هایی در کشور مواجه خواهیم بود که به دلیل حفره جمعیتی که در این دوره در حال شکل گیری است جمعیتی برای بهره براری از آن زیرساخت‌ها وجود نخواهد داشت.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: آمار ۹ ماهه سال گذشته در بحث موالید کاهش بیش از ۱۰۰ هزار نفری و در بحث مرگ و میر هم افزایش بالای ۱۰۰ هزار نفری را نشان می‌دهد که قرار گرفتن این ۲ آمار در کنار هم نگران کننده است.
تندگویان افزود: ترس از فرزندآوری به دلیل وجود کرونا یک موضوع جدی است که از سوی بسیاری از زوج‌ها مطرح می‌شود و چون ترس ابتلا به کرونا را دارند ترجیح می‌دهند که فرزند آوری را به دوره بعد از کرونا موکول کنند که این تصور بد است و باید این مساله القاء شود که ما مراکزی برای مراجعه بانوان باردار داریم که هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: از وزارت بهداشت تقاضا داریم که این باور غلط که مراکز ایمن برای مراجعه بانوان باردار نیست شکسته شود تا این دغدغه زوجین هم رفع شود.
وجود سه هزار و ۷۰۰ تشکل در کشور
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، تعداد تشکل‌های موجود در کشور را در مجموع سه هزار و ۷۰۰ تشکل دانست و گفت: حدود ۲ میلیون جوان تحت پوشش این تشکل‌ها قرار دارند که استان فارس رتبه نخست دارا بودن سمن ها را در کشور کسب کرده است.
تندگویان، یکی از مشکلات اصلی حوزه جوانان در کشور را عدم برخورداری جوانان به ویژه جوانان فارغ التحصیل از مهارت شغلی دانست و گفت: متاسفانه در بحث‌های آموزشی فقط مدرک گرایی می‌کنیم و هیچ چیز به فرزندانمان یاد نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار نداشتن مهارت برای فعالیت است و حتی اگر کسب و کاری هم راه اندازی کنند به دلیل نداشتن مهارت در آن شغل دچار ورشکستگی می‌شوند که جا دارد برای انتقال مهارت به جوانان آموزش‌هایی به آنها ارائه شود.

دیدگاه